Beeld van een man en vrouw op kameel

De man en vrouw op de kameel stellen Dhola en Maru voor. Maru wordt ook Marvani genoemd.<BR> Het Dhola-Maru thema komt aantoonbaar sedert de 16de eeuw voor in Rajasthan en behoort tot de lokale folklore. <BR> Centraal in het thema is het verhaal dat de ouders van de prins Dhola en prinses Maru hadden afgesproken, toen beide kinderen nog peuters waren, dat zij later met elkaar zouden trouwen. Er gaat van alles mis. De kinderen weten niets meer van de afspraak. Dhola wordt uitgehuwelijkt aan een ander. Maru heeft merkwaardige dromen die wijzen op het bestaan van de door haar niet gekende Dhola. Zij zendt berichten - waaronder briefjes die door een parkiet (liefdessymbool) worden overgebracht naar de onbekende Dhola. Deze berichten worden echter onderschept door de vrouw waarmee Dhola gehuwd is. Uiteindelijk krijgt Dhola lucht van wat er speelt en lang geleden heeft gespeeld, dankzij een rondtrekkende bard die de verloving van Maru bezingt en het oorsrponkelijk gearrangeerde kindhuwelijk. Op zijn kameel racet hij vliegensvlug door de nachtelijke woestijn naar het paleis waar Maru woont en neemt haar mee naar zijn koninkrijk Narwar.<BR> <BR> Het thema is altijd veel bezongen en o.a. getoond in het kathputli theater. Door de opkomst van moderne media heeft het poppentheater aan populariteit ingeboet. Maar alom in Rajasthan worden nog oude en nieuwe - waaronder toeristische - schilderingen en soms ook beeldjes zoals onderhavig exemplaar gemaakt.

Beeld van een man en vrouw op kameel

De man en vrouw op de kameel stellen Dhola en Maru voor. Maru wordt ook Marvani genoemd.<BR> Het Dhola-Maru thema komt aantoonbaar sedert de 16de eeuw voor in Rajasthan en behoort tot de lokale folklore. <BR> Centraal in het thema is het verhaal dat de ouders van de prins Dhola en prinses Maru hadden afgesproken, toen beide kinderen nog peuters waren, dat zij later met elkaar zouden trouwen. Er gaat van alles mis. De kinderen weten niets meer van de afspraak. Dhola wordt uitgehuwelijkt aan een ander. Maru heeft merkwaardige dromen die wijzen op het bestaan van de door haar niet gekende Dhola. Zij zendt berichten - waaronder briefjes die door een parkiet (liefdessymbool) worden overgebracht naar de onbekende Dhola. Deze berichten worden echter onderschept door de vrouw waarmee Dhola gehuwd is. Uiteindelijk krijgt Dhola lucht van wat er speelt en lang geleden heeft gespeeld, dankzij een rondtrekkende bard die de verloving van Maru bezingt en het oorsrponkelijk gearrangeerde kindhuwelijk. Op zijn kameel racet hij vliegensvlug door de nachtelijke woestijn naar het paleis waar Maru woont en neemt haar mee naar zijn koninkrijk Narwar.<BR> <BR> Het thema is altijd veel bezongen en o.a. getoond in het kathputli theater. Door de opkomst van moderne media heeft het poppentheater aan populariteit ingeboet. Maar alom in Rajasthan worden nog oude en nieuwe - waaronder toeristische - schilderingen en soms ook beeldjes zoals onderhavig exemplaar gemaakt.