Reclamebord van een kapper(szaak)

Dit type reclameborden wordt in de literatuur gerekend tot de 'Popular Arts'. Kunstuitingen die hun ontstaan danken aan de moderne stedelijke milieus, waarin voornamelijk ongeschoolden de schilder- en beeldhouwkunst beoefenen: kunst die voortkomt uit het volk.<BR> <BR> In Afrika behoort de haarverzorging tot een belangrijk sociaal gebeuren. Jonge meisjes leren de technieken van hun moeders of vriendinnen uit dezelfde leeftijdsgroepen. Kappen is een nauwkeurige en ingewikkelde kunst die vaardigheid en fantasie vereist. Iedere vrouw kent wel de basisprincipes, sommigen echter hebben er hun beroep van gemaakt en werken op de markten of in kleine salons in de steden. Bij hen kan men terecht voor de modernere haarstijlen.<BR> Tegenwoordig werken de kapsters over het algemeen nog in de open lucht en de moderne herenkappers binnen in een eigen zaak waar ze beschikken over elektriciteit. Dames die een 'Afro-look' willen wenden zich tot deze zaken (opmerking 1). <BR> In het huidige economische systeem is de concurrentie echter groot, als een gevolg daarvan ontstond de behoefte aan aandacht trekkende reclameborden. Met vrolijke kleuren, wervende teksten en heldere plaatjes probeert men de kwaliteit van zijn/haar werk aan te prijzen. Nauwe samenwerking tussen kunstenaar en ondernemer is hiervoor wel vereist. Voor de 'salon' wordt een klinkende naam gekozen en de kunstenaar geeft op het reclamebord duidelijk aan welke exclusieve haarstijlen hier allemaal geknipt en gekapt kunnen worden. Iedere haarstijl krijgt vervolgens zijn eigen en zo aantrekkelijk mogelijke naam. <BR> De namen van de haarstijlen zijn sterk verbonden met het 'image' van een persoon en de positie die hij/zij inneemt binnen de vriendenkring. Ook kan men zich een 'image' aanmeten zoals blijkt uit de kapsels: 'Leader' en 'Managing Director' (inv.nr. 5011-1). Vaak worden kapsels genoemd naar bekende persoonlijkheden (Kennedy, Beatles), belangrijke gebeurtenissen, bekende gebouwen en patronen, etc. Met sommige kapsels kan echter ook een boodschap worden overgebracht, zoals de Kohin-Sorogun (Nigeria), wat letterlijk 'turn your back to a jealous rival' betekend. Hiermee kunnen vrouwen hun rivaliteit uitdrukken (zie ook inv.nr. 5088-1). In het verlengde hiervan spreken kapsels ook vaak een symbolische taal tussen jongens en meisjes, zoals het meisjeskapsel 'Boys, follow me'. <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De kunstenaar heeft in opdracht van de kapper een stuk zachtboard beplakt met een gedrukt reclameaffiche waarop 27 herenkapsels worden getoond in verschillende grootten. Op een zes-tal na, die bestaan uit gefotografeerde kapsels, zijn alle modellen getekend in zwart op een witte achtergrond. Het geheel is daarna geplastificeerd.<BR> De maker zelf (Bayo) is via een foto op de onderste rij in het affiche opgenomen. Ook in het opschrift in het midden en onderaan worden de auteursrechten geclaimd. Vaak worden deze kappersborden gemaakt door plaatselijke kunstenaars of besteld in één van de grote steden. Dit bord is vervaardigd in de plaats Lagos.<BR> <BR> Gebruikte materialen: board, papier, plastic.

Reclamebord van een kapper(szaak)

Dit type reclameborden wordt in de literatuur gerekend tot de 'Popular Arts'. Kunstuitingen die hun ontstaan danken aan de moderne stedelijke milieus, waarin voornamelijk ongeschoolden de schilder- en beeldhouwkunst beoefenen: kunst die voortkomt uit het volk.<BR> <BR> In Afrika behoort de haarverzorging tot een belangrijk sociaal gebeuren. Jonge meisjes leren de technieken van hun moeders of vriendinnen uit dezelfde leeftijdsgroepen. Kappen is een nauwkeurige en ingewikkelde kunst die vaardigheid en fantasie vereist. Iedere vrouw kent wel de basisprincipes, sommigen echter hebben er hun beroep van gemaakt en werken op de markten of in kleine salons in de steden. Bij hen kan men terecht voor de modernere haarstijlen.<BR> Tegenwoordig werken de kapsters over het algemeen nog in de open lucht en de moderne herenkappers binnen in een eigen zaak waar ze beschikken over elektriciteit. Dames die een 'Afro-look' willen wenden zich tot deze zaken (opmerking 1). <BR> In het huidige economische systeem is de concurrentie echter groot, als een gevolg daarvan ontstond de behoefte aan aandacht trekkende reclameborden. Met vrolijke kleuren, wervende teksten en heldere plaatjes probeert men de kwaliteit van zijn/haar werk aan te prijzen. Nauwe samenwerking tussen kunstenaar en ondernemer is hiervoor wel vereist. Voor de 'salon' wordt een klinkende naam gekozen en de kunstenaar geeft op het reclamebord duidelijk aan welke exclusieve haarstijlen hier allemaal geknipt en gekapt kunnen worden. Iedere haarstijl krijgt vervolgens zijn eigen en zo aantrekkelijk mogelijke naam. <BR> De namen van de haarstijlen zijn sterk verbonden met het 'image' van een persoon en de positie die hij/zij inneemt binnen de vriendenkring. Ook kan men zich een 'image' aanmeten zoals blijkt uit de kapsels: 'Leader' en 'Managing Director' (inv.nr. 5011-1). Vaak worden kapsels genoemd naar bekende persoonlijkheden (Kennedy, Beatles), belangrijke gebeurtenissen, bekende gebouwen en patronen, etc. Met sommige kapsels kan echter ook een boodschap worden overgebracht, zoals de Kohin-Sorogun (Nigeria), wat letterlijk 'turn your back to a jealous rival' betekend. Hiermee kunnen vrouwen hun rivaliteit uitdrukken (zie ook inv.nr. 5088-1). In het verlengde hiervan spreken kapsels ook vaak een symbolische taal tussen jongens en meisjes, zoals het meisjeskapsel 'Boys, follow me'. <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De kunstenaar heeft in opdracht van de kapper een stuk zachtboard beplakt met een gedrukt reclameaffiche waarop 27 herenkapsels worden getoond in verschillende grootten. Op een zes-tal na, die bestaan uit gefotografeerde kapsels, zijn alle modellen getekend in zwart op een witte achtergrond. Het geheel is daarna geplastificeerd.<BR> De maker zelf (Bayo) is via een foto op de onderste rij in het affiche opgenomen. Ook in het opschrift in het midden en onderaan worden de auteursrechten geclaimd. Vaak worden deze kappersborden gemaakt door plaatselijke kunstenaars of besteld in één van de grote steden. Dit bord is vervaardigd in de plaats Lagos.<BR> <BR> Gebruikte materialen: board, papier, plastic.