Politieke poster getiteld 'Opoffering'

Revolutionaire poster, uitgave van de Islamitische Republiek Iran, getiteld 'ithaar' (opoffering, lett. altruïsme). De poster toont een vrouw in islamitische kleding die het lichaam van een martelaar in haar armen houdt. De onderste helft van haar lichaam is vormgegeven als een rode tulp. Links van de vrouw zijn nog meer rode tulpen afgebeeld, nu als baarmoeders met foetussen erin. Daarachter en rechts van de vrouw staan nog meer martelaren afgebeeld, vastgebonden aan palen. De nog levende strijders marcheren rechts van de vrouw. De bovenste helft van de afbeelding wordt gevuld door martelaren zonder hoofden in witte gewaden op weg naar het paradijs. Het beeld van deze martelaren refereert direct aan Kerbela. Hussein, de zoon van imam Ali (d. 661) stichter van de sjiietische stroming binnen de islam, staat afgebeeld in een groen gewaad, zittend op een wit paard. In zijn handen houdt hij een zwaard en een Koran. Hussein werd in de slag bij Kerbela (680 na Chr.) gedood. Helemaal bovenaan is een hand afgebeeld, de wijsvinger wijst naar het paradijs. Ook de rode tulp is een bekend motief, in soefipoezië is het een metafoor voor het bloed van de geliefden dat vergoten wordt in de mystieke zoektocht naar de Geliefde (God). In de revolutionaire beeldcultuur is de tulp een veelgebruikt icoon geworden voor het martelaarschap (Balaghi and Gumpert 2002: 96, Chelkowsi and Dabashi 2000: 41).<BR> <BR> De voorstelling wordt omgelijst door de afbeelding van een gebedsnis (mihrab) waarin twee Koranteksten staan geschreven. Deze teksten verwijzen naar de strijd voor de islam; 'God heeft van de gelovigen hun eigen persoon en hun bezittingen gekocht zodat de tuin voor hen is - zij strijden op Gods weg, waarbij zij doden en worden gedood. Het is een toezegging waartoe Hij in waarheid verplicht is in de Taura, de Indjiel en de Koran. En wie komt zijn verbond getrouwer na dan God? Verblijdt jullie dus over de koop die jullie gesloten hebben. Dat is de geweldige triompf!' (Koran 9:111) en 'God bemint hen die in gesloten gelid op Zijn weg strijden alsof zij een hecht samengevoegd gebouw zijn.' (Koran 61:4). <BR> <BR> De voorstelling op de poster is een bekende afbeelding. De poster is een reproductie van een muurschildering door Kazem Chalipa met een grootte van 300 x 200. In Teheran is deze voorstelling op enorm formaat (drie verdiepingen hoog) aan een flatgebouw aangebracht (Chelkowsi and Dabashi 2000: 162). Behalve als poster is de afbeelding als postzegel in omloop gebracht (A Decade with the Painters of the Islamic Revolution 1989: 173).<BR> <BR> De poster is op wit karton geplakt. Uitgegeven door: Art Bureau of the Islamic Propagation Organization.

Politieke poster getiteld 'Opoffering'

Revolutionaire poster, uitgave van de Islamitische Republiek Iran, getiteld 'ithaar' (opoffering, lett. altruïsme). De poster toont een vrouw in islamitische kleding die het lichaam van een martelaar in haar armen houdt. De onderste helft van haar lichaam is vormgegeven als een rode tulp. Links van de vrouw zijn nog meer rode tulpen afgebeeld, nu als baarmoeders met foetussen erin. Daarachter en rechts van de vrouw staan nog meer martelaren afgebeeld, vastgebonden aan palen. De nog levende strijders marcheren rechts van de vrouw. De bovenste helft van de afbeelding wordt gevuld door martelaren zonder hoofden in witte gewaden op weg naar het paradijs. Het beeld van deze martelaren refereert direct aan Kerbela. Hussein, de zoon van imam Ali (d. 661) stichter van de sjiietische stroming binnen de islam, staat afgebeeld in een groen gewaad, zittend op een wit paard. In zijn handen houdt hij een zwaard en een Koran. Hussein werd in de slag bij Kerbela (680 na Chr.) gedood. Helemaal bovenaan is een hand afgebeeld, de wijsvinger wijst naar het paradijs. Ook de rode tulp is een bekend motief, in soefipoezië is het een metafoor voor het bloed van de geliefden dat vergoten wordt in de mystieke zoektocht naar de Geliefde (God). In de revolutionaire beeldcultuur is de tulp een veelgebruikt icoon geworden voor het martelaarschap (Balaghi and Gumpert 2002: 96, Chelkowsi and Dabashi 2000: 41).<BR> <BR> De voorstelling wordt omgelijst door de afbeelding van een gebedsnis (mihrab) waarin twee Koranteksten staan geschreven. Deze teksten verwijzen naar de strijd voor de islam; 'God heeft van de gelovigen hun eigen persoon en hun bezittingen gekocht zodat de tuin voor hen is - zij strijden op Gods weg, waarbij zij doden en worden gedood. Het is een toezegging waartoe Hij in waarheid verplicht is in de Taura, de Indjiel en de Koran. En wie komt zijn verbond getrouwer na dan God? Verblijdt jullie dus over de koop die jullie gesloten hebben. Dat is de geweldige triompf!' (Koran 9:111) en 'God bemint hen die in gesloten gelid op Zijn weg strijden alsof zij een hecht samengevoegd gebouw zijn.' (Koran 61:4). <BR> <BR> De voorstelling op de poster is een bekende afbeelding. De poster is een reproductie van een muurschildering door Kazem Chalipa met een grootte van 300 x 200. In Teheran is deze voorstelling op enorm formaat (drie verdiepingen hoog) aan een flatgebouw aangebracht (Chelkowsi and Dabashi 2000: 162). Behalve als poster is de afbeelding als postzegel in omloop gebracht (A Decade with the Painters of the Islamic Revolution 1989: 173).<BR> <BR> De poster is op wit karton geplakt. Uitgegeven door: Art Bureau of the Islamic Propagation Organization.