Beschilderd gipsen beeld van Shiva, zijn echtgenote Parvati en hun zoon Ganesha

Gipsen beeld van één van de hoofdgoden van het hindoeïsme, Shiva, zijn vrouw Parvati en hun zoon Ganesha.<BR> <BR> In Shiva verenigen zich uitersten. Hij staat voor vernietiging en voor schepping. Hij is nu eens heftig en explosief, en dan weer de verstilde asceet die zich door niets en niemand laat afleiden. Hij zwerft soms lange perioden alleen rond door afgelegen streken. Of hij is in het gezelschap van demonischekobolden, gana’s, die ziektes en rijkdommen voortbrengen. Als Shiva’s zoon Ganesha is geboren maakt hij die tot heer der gana’s.<BR> De kosmische cyclus van ontstaan en vergaan, schepping en vernietiging, stabiliteit en bestaan wordt in zijn geheel vertegen-woordigd door Shiva. Hij wordt Mahadeva, de Grote God, genoemd. <BR> <BR> Devi wordt in zeer veel manifestaties en namen vereerd. Zo is zij als Parvati (maar ook als Uma en Gauri) de tegenovergestelde van een der andere vormen van Devi: Kali (zo ook Durga). Parvati kalmeert Shiva, en vormt het tegenwicht voor zijn anti-sociale en destructieve kanten. Zij brengt Shiva tot rust, terwijl Kali hem aanmoedigt in zijn kwade en wilde gewoonten (Kinsley, 1996:80). Als Parvati, Uma en Annapurna is Devi het voorbeeld van alle vrouwelijke deugden (Glasenapp, 1922:141-142).<BR> <BR> De populaire Ganesha wordt aangetroffen in tempels, op huisaltaren, in nisjes in winkels, op dashboards, bij de huisdeur, als beeld, prent of sticker. Op veel plaatsen wordt Ganesha vereerd in de vorm van een oranje geverfde steen met de contouren van een olifant. Hij wordt zittend, staand, kruipend of dansend uitgebeeld. <BR> <BR> Shiva<BR> <BR> Shiva combines opposites. He stands for both destruction and creation. He can be raucous and explosive, but also a gentle ascetic whom no one and nothing can distract. He sometimes wanders alone through distant lands for long periods. Or he may choose the company of demonic goblins, ganas, who spread disease and create kingdoms. When Shiva’s son Ganesha is born he makes him lord of the ganas.<BR> <BR> The entire cosmic cycle of generation and decay, creation and destruction, stability and existence is represented by Shiva. He is called Mahadeva, the Great God. <BR> <BR> The highly popular Ganesha is found in temples, domestic shrines, in niches in shops, on dashboards, by the front door, as a statue, print or sticker. In many places Ganesha is represented by a stone with the contours of an elephant, painted orange. He may be portrayed seated, standing, crawling or dancing. <BR>

Beschilderd gipsen beeld van Shiva, zijn echtgenote Parvati en hun zoon Ganesha

Gipsen beeld van één van de hoofdgoden van het hindoeïsme, Shiva, zijn vrouw Parvati en hun zoon Ganesha.<BR> <BR> In Shiva verenigen zich uitersten. Hij staat voor vernietiging en voor schepping. Hij is nu eens heftig en explosief, en dan weer de verstilde asceet die zich door niets en niemand laat afleiden. Hij zwerft soms lange perioden alleen rond door afgelegen streken. Of hij is in het gezelschap van demonischekobolden, gana’s, die ziektes en rijkdommen voortbrengen. Als Shiva’s zoon Ganesha is geboren maakt hij die tot heer der gana’s.<BR> De kosmische cyclus van ontstaan en vergaan, schepping en vernietiging, stabiliteit en bestaan wordt in zijn geheel vertegen-woordigd door Shiva. Hij wordt Mahadeva, de Grote God, genoemd. <BR> <BR> Devi wordt in zeer veel manifestaties en namen vereerd. Zo is zij als Parvati (maar ook als Uma en Gauri) de tegenovergestelde van een der andere vormen van Devi: Kali (zo ook Durga). Parvati kalmeert Shiva, en vormt het tegenwicht voor zijn anti-sociale en destructieve kanten. Zij brengt Shiva tot rust, terwijl Kali hem aanmoedigt in zijn kwade en wilde gewoonten (Kinsley, 1996:80). Als Parvati, Uma en Annapurna is Devi het voorbeeld van alle vrouwelijke deugden (Glasenapp, 1922:141-142).<BR> <BR> De populaire Ganesha wordt aangetroffen in tempels, op huisaltaren, in nisjes in winkels, op dashboards, bij de huisdeur, als beeld, prent of sticker. Op veel plaatsen wordt Ganesha vereerd in de vorm van een oranje geverfde steen met de contouren van een olifant. Hij wordt zittend, staand, kruipend of dansend uitgebeeld. <BR> <BR> Shiva<BR> <BR> Shiva combines opposites. He stands for both destruction and creation. He can be raucous and explosive, but also a gentle ascetic whom no one and nothing can distract. He sometimes wanders alone through distant lands for long periods. Or he may choose the company of demonic goblins, ganas, who spread disease and create kingdoms. When Shiva’s son Ganesha is born he makes him lord of the ganas.<BR> <BR> The entire cosmic cycle of generation and decay, creation and destruction, stability and existence is represented by Shiva. He is called Mahadeva, the Great God. <BR> <BR> The highly popular Ganesha is found in temples, domestic shrines, in niches in shops, on dashboards, by the front door, as a statue, print or sticker. In many places Ganesha is represented by a stone with the contours of an elephant, painted orange. He may be portrayed seated, standing, crawling or dancing. <BR>