Zetel met luipaard en olifant, bezit van een dorpshoofd of familie-oudste

Zetel zonder rugleuning met komvormig zitgedeelte. De zetel is opgebouwd uit twee horizontale basisstukken, parallel aan elkaar. In de tussenruimte is onder een olifant en boven een luipaard gesneden. De rug van de luipaard ondersteunt het zitgedeelte. De zetel is uit één stuk hout gesneden en het hout is zeer licht en kwetsbaar.<BR> <BR> <BR> De zetel was bestemd voor een dorpshoofd of familie-oudste. Volgens de catalogus van het Afrika-Centrum te Cadier en Keer is zo'n zetel niet alleen een gebruiksvoorwerp maar ook een weerspiegeling van de religieuze of politieke positie van de eigenaar. De macht en het maatschappelijk aanzien die daarmee verbonden zijn worden gesymboliseerd in de versieringen, meestal (zoals bij dit exemplaar) dieren (luipaard of olifant) (1984: 16 en afb. 18).<BR> <BR> Aan deze zetel is ook een verhaal verbonden:<BR> Deze zetel werd, na een conflict tussen twee dorpen, voor de kapitein van het overwinnende leger gemaakt. De olifant, teken van onoverwinnelijkheid, is het symbool voor het dorp en het leger. De luipaard is het symbool voor de vijand. De olifant, die sterker is dan de luipaard, hoeft niet bang voor hem te zijn. <BR> De kapitein gebruikte deze zetel in de eerste helft van de 20ste eeuw tijdens openbare vergaderingen en bijeenkomsten. De zetel was niet alleen een herinnering aan het verleden, maar ook een boodschap aan het heden: hier is de leider, hier ligt de macht. <BR> <BR> De heer Leyten heeft de zetel gekregen in de jaren '60 in Ghana en kreeg het verhaal achter de zetel erbij. Het achtergrondverhaal is dus uit de tweede hand, hij heeft zelf nooit de kapitein/eigenaar gekend.<BR>

Zetel met luipaard en olifant, bezit van een dorpshoofd of familie-oudste

Zetel zonder rugleuning met komvormig zitgedeelte. De zetel is opgebouwd uit twee horizontale basisstukken, parallel aan elkaar. In de tussenruimte is onder een olifant en boven een luipaard gesneden. De rug van de luipaard ondersteunt het zitgedeelte. De zetel is uit één stuk hout gesneden en het hout is zeer licht en kwetsbaar.<BR> <BR> <BR> De zetel was bestemd voor een dorpshoofd of familie-oudste. Volgens de catalogus van het Afrika-Centrum te Cadier en Keer is zo'n zetel niet alleen een gebruiksvoorwerp maar ook een weerspiegeling van de religieuze of politieke positie van de eigenaar. De macht en het maatschappelijk aanzien die daarmee verbonden zijn worden gesymboliseerd in de versieringen, meestal (zoals bij dit exemplaar) dieren (luipaard of olifant) (1984: 16 en afb. 18).<BR> <BR> Aan deze zetel is ook een verhaal verbonden:<BR> Deze zetel werd, na een conflict tussen twee dorpen, voor de kapitein van het overwinnende leger gemaakt. De olifant, teken van onoverwinnelijkheid, is het symbool voor het dorp en het leger. De luipaard is het symbool voor de vijand. De olifant, die sterker is dan de luipaard, hoeft niet bang voor hem te zijn. <BR> De kapitein gebruikte deze zetel in de eerste helft van de 20ste eeuw tijdens openbare vergaderingen en bijeenkomsten. De zetel was niet alleen een herinnering aan het verleden, maar ook een boodschap aan het heden: hier is de leider, hier ligt de macht. <BR> <BR> De heer Leyten heeft de zetel gekregen in de jaren '60 in Ghana en kreeg het verhaal achter de zetel erbij. Het achtergrondverhaal is dus uit de tweede hand, hij heeft zelf nooit de kapitein/eigenaar gekend.<BR>