Houten deur voor muurkast

Het grote slot aan de buitenzijde van deze deur duidt erop dat deze oorspronkelijk diende als deur voor een in de muur uitgespaarde nis in huizen gemaakt van leem. Hierin waren vaak planken bevestigd zodat men deze als opbergkast kon gebruiken. Spullen werden zo beschermd tegen stof en binnenvallend licht. Naast muurkastdeuren vinden we dergelijke grote houten sloten ook op entreedeuren in traditionele Jemenitische architectuur (Bonnenfant 2008: 108-109).<BR> Dit type kastdeuren zijn standaard opgebouwd uit twee kleine verticale deurhelften met boven en onder een horizontaal gedecoreerd paneel. Ze worden omgeven door een gedecoreerde houten lijst (Bonnenfant 2008: 117-123).<BR> De florale ornamentiek met de nadruk op de palmboom en takken vol blad is een geliefd decoratiepatroon binnen de Jemenitische architectuur. De keuze voor florale patronen (natuurlijke zoals de weergave van een boom of gestileerde zoals arabesken die oneindigheid en beweging suggereren) past binnen de decoratieve vormentaal die in de islamitische wereld binnen de architectuur werd toegepast en die naast de gangbare geometrische en gekalligrafeerde patronen de boventoon voerde. Mogelijk is er ook beïnvloeding vanuit India geweest waar afbeeldingen van bomen op deuren populair waren. De stijl werd mogelijk in de 18de eeuw geïntroduceerd toen houtbewerkers uit India zich vestigden in Jemen. (Bonnenfant 1987: 81). In sommige Jemenitische steden bevinden zich nog steeds Jemenitische houtbewerkers van Indiase afkomst (Bonnenfant 2008: 97). <BR> De stijl van de muurkastdeur wordt Shihr genoemd, naar de havenstad Shihr die gelegen is in de Hadramaut, het grootste gouvernement van Jemen, gelegen in het zuiden. Het omvat zowel bergen, vruchtbare wadi’s als belangrijke kuststeden. De stad Shihr had vanaf de vijftiende eeuw een belangrijke rol in de zeehandel over de Indische Oceaan en de Arabisch Zee. Het was een belangrijke stopplaats voor handelskaravanen die harswierook, mirre en textiel ter verkoop meebrachten. Huizen werden traditioneel gebouwd van adobe, een mengsel van in de zon gedroogde klei en stro. Dit werd dan met een kalklaag bestreken. Daarnaast werd steen vaak gebruikt voor de fundamenten, en hout voor deuren en vensters (Damluji 2007; 171-187). <BR> Het dateren van dit type deuren is notoir lastig vanwege de gangbare ornamentiek die eeuwenlang werd gebruikt en de toegepaste traditionele bewerkingstechnieken. De scharnierplaatjes op deze deur zijn mogelijk vernieuwd. Niet altijd werden dit type deuren van kleur voorzien. Vaak ook was houtwerk als deuren en vensters monochroom, maar werden plafonds voorzien van kleurrijke geometrische en florale patronen.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Deze kastdeur is samengesteld uit houtdelen die zijn voorzien van decoratie door snijwerk en beschildering. Op de diep in het houtwerk uitgesneden ornamenten is een dunne laag kalk aangebracht. Deze is op enkele plaatsen zichtbaar. Hierop zijn de kleuren rood, oker en blauw aangebracht. Verschillende onderdelen zijn voorzien van een gezaagde profiellijst. De onderdelen zijn met elkaar verbonden door nagels, spijkers en scharnieren.

Houten deur voor muurkast

Het grote slot aan de buitenzijde van deze deur duidt erop dat deze oorspronkelijk diende als deur voor een in de muur uitgespaarde nis in huizen gemaakt van leem. Hierin waren vaak planken bevestigd zodat men deze als opbergkast kon gebruiken. Spullen werden zo beschermd tegen stof en binnenvallend licht. Naast muurkastdeuren vinden we dergelijke grote houten sloten ook op entreedeuren in traditionele Jemenitische architectuur (Bonnenfant 2008: 108-109).<BR> Dit type kastdeuren zijn standaard opgebouwd uit twee kleine verticale deurhelften met boven en onder een horizontaal gedecoreerd paneel. Ze worden omgeven door een gedecoreerde houten lijst (Bonnenfant 2008: 117-123).<BR> De florale ornamentiek met de nadruk op de palmboom en takken vol blad is een geliefd decoratiepatroon binnen de Jemenitische architectuur. De keuze voor florale patronen (natuurlijke zoals de weergave van een boom of gestileerde zoals arabesken die oneindigheid en beweging suggereren) past binnen de decoratieve vormentaal die in de islamitische wereld binnen de architectuur werd toegepast en die naast de gangbare geometrische en gekalligrafeerde patronen de boventoon voerde. Mogelijk is er ook beïnvloeding vanuit India geweest waar afbeeldingen van bomen op deuren populair waren. De stijl werd mogelijk in de 18de eeuw geïntroduceerd toen houtbewerkers uit India zich vestigden in Jemen. (Bonnenfant 1987: 81). In sommige Jemenitische steden bevinden zich nog steeds Jemenitische houtbewerkers van Indiase afkomst (Bonnenfant 2008: 97). <BR> De stijl van de muurkastdeur wordt Shihr genoemd, naar de havenstad Shihr die gelegen is in de Hadramaut, het grootste gouvernement van Jemen, gelegen in het zuiden. Het omvat zowel bergen, vruchtbare wadi’s als belangrijke kuststeden. De stad Shihr had vanaf de vijftiende eeuw een belangrijke rol in de zeehandel over de Indische Oceaan en de Arabisch Zee. Het was een belangrijke stopplaats voor handelskaravanen die harswierook, mirre en textiel ter verkoop meebrachten. Huizen werden traditioneel gebouwd van adobe, een mengsel van in de zon gedroogde klei en stro. Dit werd dan met een kalklaag bestreken. Daarnaast werd steen vaak gebruikt voor de fundamenten, en hout voor deuren en vensters (Damluji 2007; 171-187). <BR> Het dateren van dit type deuren is notoir lastig vanwege de gangbare ornamentiek die eeuwenlang werd gebruikt en de toegepaste traditionele bewerkingstechnieken. De scharnierplaatjes op deze deur zijn mogelijk vernieuwd. Niet altijd werden dit type deuren van kleur voorzien. Vaak ook was houtwerk als deuren en vensters monochroom, maar werden plafonds voorzien van kleurrijke geometrische en florale patronen.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Deze kastdeur is samengesteld uit houtdelen die zijn voorzien van decoratie door snijwerk en beschildering. Op de diep in het houtwerk uitgesneden ornamenten is een dunne laag kalk aangebracht. Deze is op enkele plaatsen zichtbaar. Hierop zijn de kleuren rood, oker en blauw aangebracht. Verschillende onderdelen zijn voorzien van een gezaagde profiellijst. De onderdelen zijn met elkaar verbonden door nagels, spijkers en scharnieren.