Masker van een vrouwelijke acrobatische danser

Het 'nalindele' masker stelt een vrouwelijke acrobatische danser voor. De 'makishi' dansers treden hiermee op bij de initiatie ('makunda') riten van jonge jongens die hen moet voorbereiden op volwassenheid. De initiatie bestaat uit drie fasen. In de eerste fase wordt de 'makunda' aangekondigd door het dorpshoofd en worden de jongens besneden, tegenwoordig vindt de besnijdenis zelf plaats in lokale klinieken. In de tweede fase zonderen de jongens zich af en worden onderwezen in het maken van makishi, houtsnijden, mandenmaken, smeden en alle andere praktische zaken die een volwassen man moet beheersen. Daarnaast leren ze 'tusona', een combinatie van een eeuwenoud beeldschrift en wiskunde dat in het zand wordt uitgevoerd. Tijdens de laatste fase worden de jongens nu als mannen terug verwelkomd in de gemeenschap met veel eten, drank en dansen. Dit is het moment waarop de 'makhisi' dansers optreden (Ellert, 2005: 26-27).<BR> Dit exemplaar is waarschijnlijk enkel vervaardigd voor de verkoop aan toeristen en nooit tijdens dit initiatieritueel gebruikt geweest. Het masker is namelijk door de schenker gekocht in het Open Air Museum in Livingstone (Zambia). Vrydagh meldt hier het volgende over: 'One must alo remember that at the Open Air Museum in Livingstone, at least until the time of my departure in 1969, masks were made and dances were performed for tourists every other Saturday. The craftsmen there who carved masks of Mwana Pweo were mostly Lwena en Luchazi....Some examples were well constucted according to the traditional methods. Occasionally a specimen from or photos taken at the museum would later be presented without the realization that these objects are only distantly related to traditional life' (1977: 12, 14).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het masker wordt uitgehakt met een kleine bijl, voor het snijden van de details wordt een mesje (poko) gebruikt. Het hout wordt vervolgens met zand of ruwe bladeren geschuurd. De versiering wordt aangebracht met behulp van een gloeiend mes of spijker. Het masker wordt beschilderd met kleuren gemaakt van 'ngula' klei (rood) of van 'chindende' zaadjes (groen of geel), zwart wordt aangebracht met behulp van een kaars. De haren zijn vervaardigd uit zwart geverfd sisal. De tanden bestaan uit stukjes blank hout.<BR> Maskers die gebruikt worden tijdens de besnijdenisrituelen mogen nooit door onbesneden jongens of mannen gemaakt worden. Echter tijdens de riten zelf krijgt men onderricht in de verschillende vormen van houtbewerking.

Masker van een vrouwelijke acrobatische danser

Het 'nalindele' masker stelt een vrouwelijke acrobatische danser voor. De 'makishi' dansers treden hiermee op bij de initiatie ('makunda') riten van jonge jongens die hen moet voorbereiden op volwassenheid. De initiatie bestaat uit drie fasen. In de eerste fase wordt de 'makunda' aangekondigd door het dorpshoofd en worden de jongens besneden, tegenwoordig vindt de besnijdenis zelf plaats in lokale klinieken. In de tweede fase zonderen de jongens zich af en worden onderwezen in het maken van makishi, houtsnijden, mandenmaken, smeden en alle andere praktische zaken die een volwassen man moet beheersen. Daarnaast leren ze 'tusona', een combinatie van een eeuwenoud beeldschrift en wiskunde dat in het zand wordt uitgevoerd. Tijdens de laatste fase worden de jongens nu als mannen terug verwelkomd in de gemeenschap met veel eten, drank en dansen. Dit is het moment waarop de 'makhisi' dansers optreden (Ellert, 2005: 26-27).<BR> Dit exemplaar is waarschijnlijk enkel vervaardigd voor de verkoop aan toeristen en nooit tijdens dit initiatieritueel gebruikt geweest. Het masker is namelijk door de schenker gekocht in het Open Air Museum in Livingstone (Zambia). Vrydagh meldt hier het volgende over: 'One must alo remember that at the Open Air Museum in Livingstone, at least until the time of my departure in 1969, masks were made and dances were performed for tourists every other Saturday. The craftsmen there who carved masks of Mwana Pweo were mostly Lwena en Luchazi....Some examples were well constucted according to the traditional methods. Occasionally a specimen from or photos taken at the museum would later be presented without the realization that these objects are only distantly related to traditional life' (1977: 12, 14).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het masker wordt uitgehakt met een kleine bijl, voor het snijden van de details wordt een mesje (poko) gebruikt. Het hout wordt vervolgens met zand of ruwe bladeren geschuurd. De versiering wordt aangebracht met behulp van een gloeiend mes of spijker. Het masker wordt beschilderd met kleuren gemaakt van 'ngula' klei (rood) of van 'chindende' zaadjes (groen of geel), zwart wordt aangebracht met behulp van een kaars. De haren zijn vervaardigd uit zwart geverfd sisal. De tanden bestaan uit stukjes blank hout.<BR> Maskers die gebruikt worden tijdens de besnijdenisrituelen mogen nooit door onbesneden jongens of mannen gemaakt worden. Echter tijdens de riten zelf krijgt men onderricht in de verschillende vormen van houtbewerking.