Retabel met een voorstelling van de Heilige Maagd van Guadelupe

Retabel van N.S. (Nuestra Señora) de Guadelupe in een metalen sierlijst.<BR> Vanaf december 1531 verscheen de Maagd enkele keren aan de indiaan Juan Diego op de heuvel van Tepeyac, waarbij ze hem verzocht op die plaats een kerk te bouwen. Dit gebeurde pas nadat Juan aan de bisschop een mantel met de erop verschenen beeltenis van de Maagd kon tonen. Deze 'tilma' is sinds 1709 te vinden in de baseliek van Guadelupe in het huidige Mexico-stad (Giffords, 1974:52).<BR> Voordat de Spanjaarden in het gebied kwamen, stond er op dezelfde plek een tempel voor de godin Tonantzin ('moeder van het volk') of Teotonantzin ('Moeder der Goden'). Hoewel er daarna een mariabeeld werd geplaatst, bleef deze godin haar aantrekkingskracht behouden, totdat de Maagd met de donkere gelaatskleur verscheen, die tevens eenzelfde gewaad droeg als Tontantzin: een blauwe mantel met sterren (idem: 53).<BR> <BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (Giffords, 1974:19). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR>

Retabel met een voorstelling van de Heilige Maagd van Guadelupe

Retabel van N.S. (Nuestra Señora) de Guadelupe in een metalen sierlijst.<BR> Vanaf december 1531 verscheen de Maagd enkele keren aan de indiaan Juan Diego op de heuvel van Tepeyac, waarbij ze hem verzocht op die plaats een kerk te bouwen. Dit gebeurde pas nadat Juan aan de bisschop een mantel met de erop verschenen beeltenis van de Maagd kon tonen. Deze 'tilma' is sinds 1709 te vinden in de baseliek van Guadelupe in het huidige Mexico-stad (Giffords, 1974:52).<BR> Voordat de Spanjaarden in het gebied kwamen, stond er op dezelfde plek een tempel voor de godin Tonantzin ('moeder van het volk') of Teotonantzin ('Moeder der Goden'). Hoewel er daarna een mariabeeld werd geplaatst, bleef deze godin haar aantrekkingskracht behouden, totdat de Maagd met de donkere gelaatskleur verscheen, die tevens eenzelfde gewaad droeg als Tontantzin: een blauwe mantel met sterren (idem: 53).<BR> <BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (Giffords, 1974:19). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR>