Retabel met een voorstelling van de Heilige Hieronymus

Retabel met een afbeelding van de Heilige Hieronymus, geknield en halfnaakt met in zijn handen een kruisbeeld. Deze heilige was een geliefd onderwerp voor retablo-schilders en werd altijd afgebeeld als een kluizenaar, samen met de symbolen van boetedoening en meditatie: de gesel, een schedel en het kruisbeeld (de gesel ontbreekt echter op onderhavige retabel). De bazuin kondigt het Laatste Oordeel aan en het boek is een teken van zijn geleerdheid als een der vier grote kerkgeleerden. Zijn meest karakteristieke attribuut is de leeuw, die echter ten onrechte aan hem wordt toegeschreven, hetgeen te wijten valt aan een naamsverwisseling met de H. Gerasimus. Deze verwijderde een doorn uit de poot van een leeuw, die hem daarna altijd trouw bleef.<BR> De H. Hieronymus is de patroonheilige van geleerden, filosofen en bibliothecarissen en wiens hulp wordt ingeroepen bij verleidingen en gebrek (Giffords, 1974:93).<BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (Giffords, 1974:19). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Retablos worden doorgaans vervaardigd door ongeschoolde artiesten uit de provincie. De oorspronkelijke inspiratie kwam van houtsneden, etsen en gravures die met name uit Vlaanderen kwamen en van grote schilderingen en beeldhouwwerken van heiligen in Kerken (Giffords, 1974:32). De meeste retablos zijn kopieën van eerdere werken.<BR> Dit werk is vermoedelijk gemaakt door de 'red bole group', waarbij gebrande sienna als ondergrond gebruikt wordt voor alleen de schilderingen (andere makers gronden de hele ondergrond met verf) (Giffords, 1974:42).<BR>

Retabel met een voorstelling van de Heilige Hieronymus

Retabel met een afbeelding van de Heilige Hieronymus, geknield en halfnaakt met in zijn handen een kruisbeeld. Deze heilige was een geliefd onderwerp voor retablo-schilders en werd altijd afgebeeld als een kluizenaar, samen met de symbolen van boetedoening en meditatie: de gesel, een schedel en het kruisbeeld (de gesel ontbreekt echter op onderhavige retabel). De bazuin kondigt het Laatste Oordeel aan en het boek is een teken van zijn geleerdheid als een der vier grote kerkgeleerden. Zijn meest karakteristieke attribuut is de leeuw, die echter ten onrechte aan hem wordt toegeschreven, hetgeen te wijten valt aan een naamsverwisseling met de H. Gerasimus. Deze verwijderde een doorn uit de poot van een leeuw, die hem daarna altijd trouw bleef.<BR> De H. Hieronymus is de patroonheilige van geleerden, filosofen en bibliothecarissen en wiens hulp wordt ingeroepen bij verleidingen en gebrek (Giffords, 1974:93).<BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (Giffords, 1974:19). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Retablos worden doorgaans vervaardigd door ongeschoolde artiesten uit de provincie. De oorspronkelijke inspiratie kwam van houtsneden, etsen en gravures die met name uit Vlaanderen kwamen en van grote schilderingen en beeldhouwwerken van heiligen in Kerken (Giffords, 1974:32). De meeste retablos zijn kopieën van eerdere werken.<BR> Dit werk is vermoedelijk gemaakt door de 'red bole group', waarbij gebrande sienna als ondergrond gebruikt wordt voor alleen de schilderingen (andere makers gronden de hele ondergrond met verf) (Giffords, 1974:42).<BR>