Retabel met een voorstelling van de Heilige Familie

Retabel met een voorstelling van "La Sagrada Familia", waarbij Maria en Jozef elk aan een zijde van de jonge Jezus zijn afgebeeld. De weergave van de Familie is niet geënt op een Bijbels verhaal, maar het gevolg van Franciscaans denken, geïnspireerd door de Contra-Reformatie. Hoewel de kerk de H. Familie als H. Drieëenheid op aarde beschouwd, zien en vereren de Mexicanen haar als voorbeeld voor het ideale gezin (Giffords, 1974:21).<BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (idem:19). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Vermoedelijk valt de gebruikte techniek van dit retabel onder de 'red bole groep', waarbij gebrande sienna als ondergrond gebruikt wordt voor alleen de schilderingen (andere makers gronden de hele ondergrond met verf (Giffords, 1974:42).

Retabel met een voorstelling van de Heilige Familie

Retabel met een voorstelling van "La Sagrada Familia", waarbij Maria en Jozef elk aan een zijde van de jonge Jezus zijn afgebeeld. De weergave van de Familie is niet geënt op een Bijbels verhaal, maar het gevolg van Franciscaans denken, geïnspireerd door de Contra-Reformatie. Hoewel de kerk de H. Familie als H. Drieëenheid op aarde beschouwd, zien en vereren de Mexicanen haar als voorbeeld voor het ideale gezin (Giffords, 1974:21).<BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (idem:19). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Vermoedelijk valt de gebruikte techniek van dit retabel onder de 'red bole groep', waarbij gebrande sienna als ondergrond gebruikt wordt voor alleen de schilderingen (andere makers gronden de hele ondergrond met verf (Giffords, 1974:42).