Retablo

Vertind en polychroom beschilderd retabel met een voorstelling van Maria in haar verschijningsvorm als "Nuestra Señora de Refugio de Pecadores", Onze Lieve Vrouwe Toevluchtsoord der Zondaars. Deze gekroonde Maagd heeft in haar armen het eveneens gekroonde Jezuskind.<BR> Deze verschijningsvorm van Maria is zeer geliefd en wordt vaak afgebeeld. Men vermoedt dat het origineel in het begin van de 18e eeuw is vervaardigd voor een altaar in Frascati, Italië. In 1719 werd een kopie hiervan overgebracht naar Zacatecas in Mexico door een Jezuïet. N.S. de Refugio de Pecadores werd van deze stad de patrones (Giffords, 1974:58). Opvallend bij onderhavig exemplaar is dat het kleed van het Jezuskind niet doorzichtig is zoals gebruikelijk bij deze verschijningsvorm (idem).<BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (Giffords, 1974:19). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR> <BR>

Retablo

Vertind en polychroom beschilderd retabel met een voorstelling van Maria in haar verschijningsvorm als "Nuestra Señora de Refugio de Pecadores", Onze Lieve Vrouwe Toevluchtsoord der Zondaars. Deze gekroonde Maagd heeft in haar armen het eveneens gekroonde Jezuskind.<BR> Deze verschijningsvorm van Maria is zeer geliefd en wordt vaak afgebeeld. Men vermoedt dat het origineel in het begin van de 18e eeuw is vervaardigd voor een altaar in Frascati, Italië. In 1719 werd een kopie hiervan overgebracht naar Zacatecas in Mexico door een Jezuïet. N.S. de Refugio de Pecadores werd van deze stad de patrones (Giffords, 1974:58). Opvallend bij onderhavig exemplaar is dat het kleed van het Jezuskind niet doorzichtig is zoals gebruikelijk bij deze verschijningsvorm (idem).<BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (Giffords, 1974:19). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR> <BR>