Houten beeld van een vrouwelijke godheid

Het beeld maakt deel uit van de cultus van de goden van de vier dagen van de Ibo-week (Orie, Afo, Nkwo en Eke). Cole (1970) meldt hierover dat vele Ibo steden, vooral in Awka en Onitsha gebieden in het noorden van Nigeria, cultussen hebben die gewijd zijn aan de goden verbonden aan de vier dagen van de Ibo week en de markten die op deze dagen gehouden worden. Dit zijn meestal de belangrijkste beschermgoden van hun steden. Deze cultussen en hun goden worden gesymboliseerd door houten figuren gevormd naar een geïdealiseerd menselijk model.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het beeld is door een professionele houtsnijder vervaardigd. Naast kalk is er als kleurstof gebruik gemaakt van rode poeder, bafia nitida (Savary 1978).

Houten beeld van een vrouwelijke godheid

Het beeld maakt deel uit van de cultus van de goden van de vier dagen van de Ibo-week (Orie, Afo, Nkwo en Eke). Cole (1970) meldt hierover dat vele Ibo steden, vooral in Awka en Onitsha gebieden in het noorden van Nigeria, cultussen hebben die gewijd zijn aan de goden verbonden aan de vier dagen van de Ibo week en de markten die op deze dagen gehouden worden. Dit zijn meestal de belangrijkste beschermgoden van hun steden. Deze cultussen en hun goden worden gesymboliseerd door houten figuren gevormd naar een geïdealiseerd menselijk model.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het beeld is door een professionele houtsnijder vervaardigd. Naast kalk is er als kleurstof gebruik gemaakt van rode poeder, bafia nitida (Savary 1978).