Dans

Centraal afgebeeld zijn dansende mensen in een cirkel. Binnen de cirkel staan vijf muzikanten met een blaasinstrument (een dobru of damara, veel door adivasi in West-India gebruikt) terwijl een zesde danst. Voorts onder andere bomen, planten, een bus, mensen die op het hoofd of de schouders een vracht vervoeren, een huis met een hangmat, een vliegerend kind en een antropomorf wezen te paard.<BR> <BR> Bij de Warli brengen vrouwen op de binnenmuren van hun huizen schilderingen aan. Op de lemen muren wordt koemest gesmeerd en vervolgens een laag rode leem. De schildering wordt aangebracht met witte verf, vervaardigd uit rijstemeel. Een enkele keer wordt spaarzaam rood gebruikt.<BR> De schilderingen worden vervaardigd voor bruiloftsfeesten, ter ere van de godheid Palghat.<BR> <BR> Deze schildering op papier is gemaakt voor de verkoop aan galeries en toeristen.<BR> Door de Indiase regering werd de "Handicrafts and Handloom Corporation" opgericht om te zorgen dat met uitsterven bedreigde of reeds verdwenen kunsten bewaard bleven dan wel gerevitaliseerd werden. Begin jaren 1970 vroeg de aan bovengenoemde Corporation verbonden schilder Bhaskar Kulkarni aan de Warli of zij hun schilderingen op papier wilden maken, voor de verkoop. Het voorstel werd als heiligschennis van de hand gewezen. Hoewel het schilderen een alleenrecht van vrouwen was, pakte een man, Jivya Soma Mase, het idee van Kulkarni op en ging schilderingen op papier creëren waarbij het rituele aspect op de achtergrond raakte en onderwerpen uit het dorpsleven zoals oogst, jacht en de plantenwereld tot het repertoire gingen behoren.<BR> <BR> Het doel van de oorspronkelijke, op huiswanden aangebrachte, schilderingen was het bevorderen van de vruchtbaarheid (van mens, dier en natuur), het afwenden van ziekten, het gunstig stemmen van overledenen (die vanuit het hiernamaals als voorspraak konden fungeren bij de goden) en het inwilligen van eisen en verzoeken van geesten.<BR> <BR> Palghat, alias Kansari, is de godin van het graan.<BR> De krijger zonder hoofd, staand of rijdend op een paard, met vijf graanscheuten uit zijn nek springend, is een oud symbool van leven en dood. Er zijn onmiskenbaar referenties met de vijfhoofdige hindoegod Shiva.<BR> <BR> <BR> Adivasi<BR> In doorgaans afgelegen gebieden wonen circa 95 miljoen adivasi (per 2012), 8,2 % van de totale bevolking. Zij zijn afstammelingen van de oerbewoners van het Indisch subcontinent. Enkele groepen hebben hun oorspronkelijke godsdienstvorm behouden. Zij vereren in de openlucht goden die zich manifesteren in stenen of in houten palen. Een medium legt contact met de godheid aan wie rijst, eieren en bloed van een offerdier worden geofferd.<BR> <BR> Adivasi<BR> The 95 million Adivasi (in 2012), descendants of the original inhabitants of the Indian subcontinent, live in mainly isolated regions. Some groups have retained their original religion. They worship their gods, represented by stone or wooden poles, in the open air. Contact with the gods is achieved via a medium, while rice, eggs and the blood of an animal sacrifice are offered.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Een stuk papier (mogelijk pakpapier) is geprepareerd met bruine verf.<BR> De figuren zijn aangebracht met witte verf.<BR> <BR>

Dans

Centraal afgebeeld zijn dansende mensen in een cirkel. Binnen de cirkel staan vijf muzikanten met een blaasinstrument (een dobru of damara, veel door adivasi in West-India gebruikt) terwijl een zesde danst. Voorts onder andere bomen, planten, een bus, mensen die op het hoofd of de schouders een vracht vervoeren, een huis met een hangmat, een vliegerend kind en een antropomorf wezen te paard.<BR> <BR> Bij de Warli brengen vrouwen op de binnenmuren van hun huizen schilderingen aan. Op de lemen muren wordt koemest gesmeerd en vervolgens een laag rode leem. De schildering wordt aangebracht met witte verf, vervaardigd uit rijstemeel. Een enkele keer wordt spaarzaam rood gebruikt.<BR> De schilderingen worden vervaardigd voor bruiloftsfeesten, ter ere van de godheid Palghat.<BR> <BR> Deze schildering op papier is gemaakt voor de verkoop aan galeries en toeristen.<BR> Door de Indiase regering werd de "Handicrafts and Handloom Corporation" opgericht om te zorgen dat met uitsterven bedreigde of reeds verdwenen kunsten bewaard bleven dan wel gerevitaliseerd werden. Begin jaren 1970 vroeg de aan bovengenoemde Corporation verbonden schilder Bhaskar Kulkarni aan de Warli of zij hun schilderingen op papier wilden maken, voor de verkoop. Het voorstel werd als heiligschennis van de hand gewezen. Hoewel het schilderen een alleenrecht van vrouwen was, pakte een man, Jivya Soma Mase, het idee van Kulkarni op en ging schilderingen op papier creëren waarbij het rituele aspect op de achtergrond raakte en onderwerpen uit het dorpsleven zoals oogst, jacht en de plantenwereld tot het repertoire gingen behoren.<BR> <BR> Het doel van de oorspronkelijke, op huiswanden aangebrachte, schilderingen was het bevorderen van de vruchtbaarheid (van mens, dier en natuur), het afwenden van ziekten, het gunstig stemmen van overledenen (die vanuit het hiernamaals als voorspraak konden fungeren bij de goden) en het inwilligen van eisen en verzoeken van geesten.<BR> <BR> Palghat, alias Kansari, is de godin van het graan.<BR> De krijger zonder hoofd, staand of rijdend op een paard, met vijf graanscheuten uit zijn nek springend, is een oud symbool van leven en dood. Er zijn onmiskenbaar referenties met de vijfhoofdige hindoegod Shiva.<BR> <BR> <BR> Adivasi<BR> In doorgaans afgelegen gebieden wonen circa 95 miljoen adivasi (per 2012), 8,2 % van de totale bevolking. Zij zijn afstammelingen van de oerbewoners van het Indisch subcontinent. Enkele groepen hebben hun oorspronkelijke godsdienstvorm behouden. Zij vereren in de openlucht goden die zich manifesteren in stenen of in houten palen. Een medium legt contact met de godheid aan wie rijst, eieren en bloed van een offerdier worden geofferd.<BR> <BR> Adivasi<BR> The 95 million Adivasi (in 2012), descendants of the original inhabitants of the Indian subcontinent, live in mainly isolated regions. Some groups have retained their original religion. They worship their gods, represented by stone or wooden poles, in the open air. Contact with the gods is achieved via a medium, while rice, eggs and the blood of an animal sacrifice are offered.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Een stuk papier (mogelijk pakpapier) is geprepareerd met bruine verf.<BR> De figuren zijn aangebracht met witte verf.<BR> <BR>