'Masquerade'

Twins Seven Seven is bij toeval in de beeldende kunst beland, toen hij in 1965 als danser in Oshogbo optrad, toen daar door Ulli Beier een workshop grafische kunst werd gegeven. Hij zette zich aan het werk en ontwikkelde een teken- en schilderstijl die hij daarna nooit meer heeft veranderd. Zijn werk wordt gekarakteriseerd door een horror vacui, het hele oppervlak wordt gevuld met tekenwerk. Kleur speelt een bescheiden, ondersteunende rol, de lijnen zijn bepalend. Inhoudelijk laat zijn werk zich omschrijven als magisch-realistisch, hij put zijn inspiratie uit de traditionele dansen en feesten van zuidoost Nigeria, met name de Yoruba-cultuur, maar vooral ook door de magische volksverhalen vol geheimzinnige gebeurtenissen en geestfiguren, zoals die onder meer zijn beschreven door Amos Tutuola. Dit werk is relatief naturalistisch, een gemaskerde danser staat centraal afgebeeld in een lang afhangend kostuum in laagjes, tussen begeleidende muzikanten met talking drums, en toeschouwers. De afbeelding van gezichten is typisch Twins, gestileerde koppen, frontaal afgebeeld, met ogen die lijken op klassieke Yoruba-sculptuur, de klassieke Yoruba-mutsen, de klauwachtige voeten. Aan de hoorns op het masker hangen een hoorn en een kalebas, vermoedelijk gevuld met magische substantie. Hij schildert vaak uit praktische overwegingen op triplex, later (in deze periode) in toenemende mate op doek.<BR> Vervaardigd in 1981 te Oshogbo.

'Masquerade'

Twins Seven Seven is bij toeval in de beeldende kunst beland, toen hij in 1965 als danser in Oshogbo optrad, toen daar door Ulli Beier een workshop grafische kunst werd gegeven. Hij zette zich aan het werk en ontwikkelde een teken- en schilderstijl die hij daarna nooit meer heeft veranderd. Zijn werk wordt gekarakteriseerd door een horror vacui, het hele oppervlak wordt gevuld met tekenwerk. Kleur speelt een bescheiden, ondersteunende rol, de lijnen zijn bepalend. Inhoudelijk laat zijn werk zich omschrijven als magisch-realistisch, hij put zijn inspiratie uit de traditionele dansen en feesten van zuidoost Nigeria, met name de Yoruba-cultuur, maar vooral ook door de magische volksverhalen vol geheimzinnige gebeurtenissen en geestfiguren, zoals die onder meer zijn beschreven door Amos Tutuola. Dit werk is relatief naturalistisch, een gemaskerde danser staat centraal afgebeeld in een lang afhangend kostuum in laagjes, tussen begeleidende muzikanten met talking drums, en toeschouwers. De afbeelding van gezichten is typisch Twins, gestileerde koppen, frontaal afgebeeld, met ogen die lijken op klassieke Yoruba-sculptuur, de klassieke Yoruba-mutsen, de klauwachtige voeten. Aan de hoorns op het masker hangen een hoorn en een kalebas, vermoedelijk gevuld met magische substantie. Hij schildert vaak uit praktische overwegingen op triplex, later (in deze periode) in toenemende mate op doek.<BR> Vervaardigd in 1981 te Oshogbo.