Portret van een meisje uit Ouargla

Portret van een meisje van Haratin-afkomst uit Ouargla, Oost-Algerije. Mogelijk is haar naam Noubia. Lily Eversdijk Smulders reisde in 1949 door Algerije en heeft waarschijnlijk toen dit portret geschilderd. <BR> <BR> Het geportretteerde meisje draagt een losjes achterovervallende hoofddoek en een wikkeldoek in de kleuren groen en oranje. De wikkeldoek is aan weerszijden vastgezet met zilveren kledingspelden (fibulae) die zijn verbonden door een ketting met handjes van Fatima en een amuletdoos. Ook om haar hals draagt het meisje een ketting met een, waarschijnlijk messingen, amuletdoos.<BR> <BR> De schilderijen en tekeningen van Lily Eversdijk Smulders staan in de traditie van het 20e-eeuws exotisme: Eversdijk Smulders had grote interesse in andere culturen, maar zag deze tegelijkertijd als vreemd en onontkoombaar anders. Haar levensdoel was het maken van een overzicht van de mensheid op papier. Gedurende veertig jaar reisde zij de wereld rond en tekende en schetste portretten van de mensen die zij tegenkwam. Zij kwam op plaatsen waar indertijd zelden of nooit een westerling kwam. Toch leidde dit niet tot ontmoetingen waarin cultuurverschillen overstegen werden. Haar boeken bevatten talloze generaliserende observaties over de etnische groepen die zij bezocht en die zij op verwonderde en bevoogdende toon beschrijft. Ook in de portretten is haar hang naar het exotische te zien: zij portretteerde alleen mensen in traditionele kleding, vanuit het idee dat zij de authentieke levenswijzen in afgelegen streken wilde vastleggen voordat deze zouden verdwijnen.

Portret van een meisje uit Ouargla

Portret van een meisje van Haratin-afkomst uit Ouargla, Oost-Algerije. Mogelijk is haar naam Noubia. Lily Eversdijk Smulders reisde in 1949 door Algerije en heeft waarschijnlijk toen dit portret geschilderd. <BR> <BR> Het geportretteerde meisje draagt een losjes achterovervallende hoofddoek en een wikkeldoek in de kleuren groen en oranje. De wikkeldoek is aan weerszijden vastgezet met zilveren kledingspelden (fibulae) die zijn verbonden door een ketting met handjes van Fatima en een amuletdoos. Ook om haar hals draagt het meisje een ketting met een, waarschijnlijk messingen, amuletdoos.<BR> <BR> De schilderijen en tekeningen van Lily Eversdijk Smulders staan in de traditie van het 20e-eeuws exotisme: Eversdijk Smulders had grote interesse in andere culturen, maar zag deze tegelijkertijd als vreemd en onontkoombaar anders. Haar levensdoel was het maken van een overzicht van de mensheid op papier. Gedurende veertig jaar reisde zij de wereld rond en tekende en schetste portretten van de mensen die zij tegenkwam. Zij kwam op plaatsen waar indertijd zelden of nooit een westerling kwam. Toch leidde dit niet tot ontmoetingen waarin cultuurverschillen overstegen werden. Haar boeken bevatten talloze generaliserende observaties over de etnische groepen die zij bezocht en die zij op verwonderde en bevoogdende toon beschrijft. Ook in de portretten is haar hang naar het exotische te zien: zij portretteerde alleen mensen in traditionele kleding, vanuit het idee dat zij de authentieke levenswijzen in afgelegen streken wilde vastleggen voordat deze zouden verdwijnen.