Stenen retabel met een voorstelling van Maria met het kind Jesus

Vereringsobject met een voorstelling van de Maagd Maria en het Jezuskind. De voorstelling is in steen, en gevat in een houten kastje. Vermoedelijk stelt het Onze Lieve Vrouwe van Barmhartigheid voor, mits het niet nader te identificeren voorwerp in haar rechterhand een scapulier is. Hierop zou dan het embleem van de Mercedarische orde, ofwel de Karmelieten, afgebeeld zijn. Het retabel is afkomstig van het huisaltaar uit de familiekapel van een wegestelde familie, waar men de hulp van de voorgestelde heilige inriep t.b.v. zowel algemene als zeer specifieke wensen (Giffords, 1974:19).<BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (idem). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het Katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Op het hout is paat (krijt met lijm) aangebracht. Hierop is aarde nat gemaakt met water en alcohol aangebracht. Op de nog natte aarde wordt de goudkleur geplaatst waarvan de gloed naar bovenkomt door het polijsten met een agaatsteen (polymentvergulding). De steen is zeer zacht en vermoedelijk gesneden en gestoken.

Stenen retabel met een voorstelling van Maria met het kind Jesus

Vereringsobject met een voorstelling van de Maagd Maria en het Jezuskind. De voorstelling is in steen, en gevat in een houten kastje. Vermoedelijk stelt het Onze Lieve Vrouwe van Barmhartigheid voor, mits het niet nader te identificeren voorwerp in haar rechterhand een scapulier is. Hierop zou dan het embleem van de Mercedarische orde, ofwel de Karmelieten, afgebeeld zijn. Het retabel is afkomstig van het huisaltaar uit de familiekapel van een wegestelde familie, waar men de hulp van de voorgestelde heilige inriep t.b.v. zowel algemene als zeer specifieke wensen (Giffords, 1974:19).<BR> Retablos worden speciaal besteld door individuen of gekocht van artiesten of venters die ze van deur tot deur of bij kerkingangen verkopen tijdens vakantie- en feestdagen (idem). De kopers plaatsen de iconen op huisaltaren waar een beroep op de afgebeelde heilige wordt gedaan voor van alles en nog wat. Bovendien functioneren ze als constante herinneringen dat goed werk beloond wordt, hetzij in deze wereld, hetzij in het hiernamaals (idem).<BR> Het aanbidden van huisgoden en beelden die bovennatuurlijke machten symboliseren is zo oud als de mensheid. Het Katholicisme bouwde voort op de tradities van de Indianen in het aanbidden van beelden door na de Conquista schilderijen, beelden of prenten van heiligen te introduceren (idem). Indiaanse ambachtslieden werden hiertoe ingezet.<BR> De wens een beeld te hebben om gezondheid, voorspoed en welvaart te kunnen afsmeken leidde tot snelle acceptatie van deze werken. Hierbij werden wel kenmerken van traditionele goden op de heiligen overgebracht en ontstond een syncretische religie, waarbij de Europees-Christelijke betekenissen vermengd werden met traditionele geloven.<BR> <BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Op het hout is paat (krijt met lijm) aangebracht. Hierop is aarde nat gemaakt met water en alcohol aangebracht. Op de nog natte aarde wordt de goudkleur geplaatst waarvan de gloed naar bovenkomt door het polijsten met een agaatsteen (polymentvergulding). De steen is zeer zacht en vermoedelijk gesneden en gestoken.