Beeld van Sint Rochus, de god Omulu in de Afro-Braziliaanse religie umbanda

Dit beeld stelt de rooms-katholieke heilige Sint Rochus (Sâo Roque) voor in gezelschap van een hondje, dat op een altaar wordt geplaatst in een tempel of huis ter verering. <BR> <BR> Volgens de legende werd Rochus in 1295 geboren in de Franse stad Montpellier en werd hij al vroeg wees. Nadat hij al zijn bezittingen aan de armen had geschonken, vertrok hij op pelgrimstocht naar Rome. Tijdens deze reis verzorgde hij pestlijders en genas velen van hen op wonderbaarlijke wijze door gebed. Op de terugtocht raakte hij echter zelf besmet met de pest en trok zich terug in een in boshut om daar in alle rust te kunnen sterven. Door de verschijning van een engel en een hond, die hem dagelijks vers voedsel bracht, sterkte hij echter weer aan en zette zijn reis voort. Bij zijn terugkeer in zijn geboortestad, waar niemand hem nog herkende, werd hij gevangen genomen op verdenking van spionage. Na meer dan 5 jaren in de gevangenis te hebben gezeten, stierf hij op 32-jarige leeftijd.<BR> In de 15e eeuw werd hij een van de populairste heiligen in West-Europa: beschermheilige tegen de pest en andere besmettelijke ziekten met talrijke aan hem gewijde kapellen, hospitalen en broederschappen. Hij werd ook de patroonheilige van doktoren en verpleegsters.<BR> Sint Rochus wordt afgebeeld als een magere jongeman in een deels opgetrokken pelgrimskleed, zodat zijn pestbuilen zijn te zien. Naast zich heeft hij soms een engel maar meestal een hond, die zijn zweren likt of een stukje brood in zijn bek heeft (Winkler Prins: 401).<BR> <BR> In de Afro-Braziliaanse religies candomblé en umbanda wordt deze heilige vereenzelvigd met de orixa (godheid) Omulu. Echter, ook de bijbelse figuur Lazarus, de patroonheilige van de lepralijders, is in deze religies gesyncretiseerd met Omulu. Hij is namelijk de West-Afrikaanse godheid van de pokken en andere besmettelijke ziekten en draagt een raffiakostuum met kap om zijn nauwe band met de dood te symboliseren. De raffia slierten van deze kap bedekken zijn door ziekte aangetaste gezicht. Raffia (van de Rafia vinifera of Rafia da costa) is namelijk een essentieel ritueel materiaal, dat gebruik wordt in bijna alle riten die verbonden zijn met de dood. Het wordt ook speciaal uit Afrika geimporteerd, waardoor het een grote magische kracht bezit en erg duur is. <BR> In de candomblé draagt het medium tijdens het dansen een raffiarok over een stoffen rok, die uit verschillende kleuren bestaat. Deze kleuren symboliseren verschillende verschijningsvormen van de orixa. Accessoires zijn een raffiaknots om het kwaad te verdrijven, kaurischelp-halssnoeren, die voorzien zijn van kleine kalebasjes met medicijnen, en bovenarmbanden van kaurischelpen of raffia.<BR> In de umbanda diensten draagt het Omulu medium vaak slechts een doek om zijn hoofd en gezicht te bedekken (Figge, 1973: 42-43 en Smith Omari, 1984: 36-38). <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Met behulp van een mal in een atelier of fabriek vervaardigd en beschilderd.

Beeld van Sint Rochus, de god Omulu in de Afro-Braziliaanse religie umbanda

Dit beeld stelt de rooms-katholieke heilige Sint Rochus (Sâo Roque) voor in gezelschap van een hondje, dat op een altaar wordt geplaatst in een tempel of huis ter verering. <BR> <BR> Volgens de legende werd Rochus in 1295 geboren in de Franse stad Montpellier en werd hij al vroeg wees. Nadat hij al zijn bezittingen aan de armen had geschonken, vertrok hij op pelgrimstocht naar Rome. Tijdens deze reis verzorgde hij pestlijders en genas velen van hen op wonderbaarlijke wijze door gebed. Op de terugtocht raakte hij echter zelf besmet met de pest en trok zich terug in een in boshut om daar in alle rust te kunnen sterven. Door de verschijning van een engel en een hond, die hem dagelijks vers voedsel bracht, sterkte hij echter weer aan en zette zijn reis voort. Bij zijn terugkeer in zijn geboortestad, waar niemand hem nog herkende, werd hij gevangen genomen op verdenking van spionage. Na meer dan 5 jaren in de gevangenis te hebben gezeten, stierf hij op 32-jarige leeftijd.<BR> In de 15e eeuw werd hij een van de populairste heiligen in West-Europa: beschermheilige tegen de pest en andere besmettelijke ziekten met talrijke aan hem gewijde kapellen, hospitalen en broederschappen. Hij werd ook de patroonheilige van doktoren en verpleegsters.<BR> Sint Rochus wordt afgebeeld als een magere jongeman in een deels opgetrokken pelgrimskleed, zodat zijn pestbuilen zijn te zien. Naast zich heeft hij soms een engel maar meestal een hond, die zijn zweren likt of een stukje brood in zijn bek heeft (Winkler Prins: 401).<BR> <BR> In de Afro-Braziliaanse religies candomblé en umbanda wordt deze heilige vereenzelvigd met de orixa (godheid) Omulu. Echter, ook de bijbelse figuur Lazarus, de patroonheilige van de lepralijders, is in deze religies gesyncretiseerd met Omulu. Hij is namelijk de West-Afrikaanse godheid van de pokken en andere besmettelijke ziekten en draagt een raffiakostuum met kap om zijn nauwe band met de dood te symboliseren. De raffia slierten van deze kap bedekken zijn door ziekte aangetaste gezicht. Raffia (van de Rafia vinifera of Rafia da costa) is namelijk een essentieel ritueel materiaal, dat gebruik wordt in bijna alle riten die verbonden zijn met de dood. Het wordt ook speciaal uit Afrika geimporteerd, waardoor het een grote magische kracht bezit en erg duur is. <BR> In de candomblé draagt het medium tijdens het dansen een raffiarok over een stoffen rok, die uit verschillende kleuren bestaat. Deze kleuren symboliseren verschillende verschijningsvormen van de orixa. Accessoires zijn een raffiaknots om het kwaad te verdrijven, kaurischelp-halssnoeren, die voorzien zijn van kleine kalebasjes met medicijnen, en bovenarmbanden van kaurischelpen of raffia.<BR> In de umbanda diensten draagt het Omulu medium vaak slechts een doek om zijn hoofd en gezicht te bedekken (Figge, 1973: 42-43 en Smith Omari, 1984: 36-38). <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Met behulp van een mal in een atelier of fabriek vervaardigd en beschilderd.