Olipainting representing a voodoo ritual

De olieverfschildering stelt een vodou-ritueel voor. Het tafereel speelt zich af op de voorgrond van een grijzig, rotsig heuvellandschap. De twee grotten op de voorgrond dienen als vodou-tempel. In het midden van de schildering staat een grote palmboom. De palmboom is een 'poteau mitan', dat letterlijk 'de paal in het midden' betekent. De 'poteau mitan' symboliseert de verbinding tussen hemel en aarde. De 'Lwa' dalen via de 'poteau mitan' af naar de aarde om ceremonies bij te wonen. <BR> De wit geklede figuren op de schildering zijn de volgelingen. Onderaan de 'poteau mitan', zit de vodou-priester geknield met een rammelaar in zijn hand. Van rechtsachter tot net voorbij de 'poteau mitan' loopt een stoet vlagdragers en zwaarddragers. Dit tafereel stelt het begin van de ceremonie voor: het groeten van de vlag. Er gaat een hele ceremonie aan vooraf. De zwaardmeester, een belangrijke tempeldienaar, en twee vrouwelijke vlagdragers halen de vlaggen met groot ceremonieel uit de tempelkamer. Gedrieën openen ze het ritueel met ingewikkelde danspassen waarbij de vlaggen alle belangrijke leden van de vodou-gemeenschap begroeten. Ze begroeten ook de hoeken van de tempels en de 'poteau mitan'.<BR> Elke vlag vertegenwoordigt een 'Lwa' en symboliseert de kracht van dat geestwezen. Er is een grote vrijheid in het maken van afbeeldingen op vlaggen, maar de symbolen van de'Lwa', liggen vast en zijn op de vlaggen terug te vinden. Het symbool op de vlaggen op de schildering is die van 'Ogoun'.<BR> Voor de linker tempel bespeelt een man een grote trom met twee stokken. Rechts onderin staat een iets kleinere trom, met daarop een kaars. Flessen en kaarsen staan rondom de 'poteau mitan', bij de 'vévé's' en voor de trom. Op de voorgrond wordt een plengoffer gedaan. <BR> 'Vévé's' zijn specifieke tekens van een 'Lwa' en worden tijdens ceremonies op de grond getekend met poederachtige stoffen als meel, cayenne peper en as. De maker laat het poeder door zijn vingers vallen in een patroon op de grond. Vervolgens wordt de 'vévé' besprenkelt met iets vloeibaars en wordt er een kaars in het midden geplaatst. De 'vévé' rechts naast de 'poteau mitan' is vermoedelijk die van 'Legba'. De 'vévé' links voor, is vermoedelijk van 'Simbi'.<BR> <BR> Vodou is de officiëlle godsdienst van het land Haïti en is gebaseerd op West-Afrikaanse religies die door de slavernij in Haïti en andere Caraïbische landen terecht is gekomen. De goden van de religie worden geuit als geestwezens en worden 'Lwa's' genoemd. De vele 'Lwa's' zijn ingedeeld in verschillende naties, waarvan de bekendste de 'Rada Lwa's', de koele, en de 'Petro Lwa's', de hete, zijn. De religie bestaat uit vele rituelen die geleid worden door priesters en die verbonden zijn aan de Lwa en aan de gunst die men verzoekt. Tijdens de rituelen kunnen de priesters in trance raken doordat de 'Lwa' bezit neemt van het lichaam.<BR> <BR>

Olipainting representing a voodoo ritual

De olieverfschildering stelt een vodou-ritueel voor. Het tafereel speelt zich af op de voorgrond van een grijzig, rotsig heuvellandschap. De twee grotten op de voorgrond dienen als vodou-tempel. In het midden van de schildering staat een grote palmboom. De palmboom is een 'poteau mitan', dat letterlijk 'de paal in het midden' betekent. De 'poteau mitan' symboliseert de verbinding tussen hemel en aarde. De 'Lwa' dalen via de 'poteau mitan' af naar de aarde om ceremonies bij te wonen. <BR> De wit geklede figuren op de schildering zijn de volgelingen. Onderaan de 'poteau mitan', zit de vodou-priester geknield met een rammelaar in zijn hand. Van rechtsachter tot net voorbij de 'poteau mitan' loopt een stoet vlagdragers en zwaarddragers. Dit tafereel stelt het begin van de ceremonie voor: het groeten van de vlag. Er gaat een hele ceremonie aan vooraf. De zwaardmeester, een belangrijke tempeldienaar, en twee vrouwelijke vlagdragers halen de vlaggen met groot ceremonieel uit de tempelkamer. Gedrieën openen ze het ritueel met ingewikkelde danspassen waarbij de vlaggen alle belangrijke leden van de vodou-gemeenschap begroeten. Ze begroeten ook de hoeken van de tempels en de 'poteau mitan'.<BR> Elke vlag vertegenwoordigt een 'Lwa' en symboliseert de kracht van dat geestwezen. Er is een grote vrijheid in het maken van afbeeldingen op vlaggen, maar de symbolen van de'Lwa', liggen vast en zijn op de vlaggen terug te vinden. Het symbool op de vlaggen op de schildering is die van 'Ogoun'.<BR> Voor de linker tempel bespeelt een man een grote trom met twee stokken. Rechts onderin staat een iets kleinere trom, met daarop een kaars. Flessen en kaarsen staan rondom de 'poteau mitan', bij de 'vévé's' en voor de trom. Op de voorgrond wordt een plengoffer gedaan. <BR> 'Vévé's' zijn specifieke tekens van een 'Lwa' en worden tijdens ceremonies op de grond getekend met poederachtige stoffen als meel, cayenne peper en as. De maker laat het poeder door zijn vingers vallen in een patroon op de grond. Vervolgens wordt de 'vévé' besprenkelt met iets vloeibaars en wordt er een kaars in het midden geplaatst. De 'vévé' rechts naast de 'poteau mitan' is vermoedelijk die van 'Legba'. De 'vévé' links voor, is vermoedelijk van 'Simbi'.<BR> <BR> Vodou is de officiëlle godsdienst van het land Haïti en is gebaseerd op West-Afrikaanse religies die door de slavernij in Haïti en andere Caraïbische landen terecht is gekomen. De goden van de religie worden geuit als geestwezens en worden 'Lwa's' genoemd. De vele 'Lwa's' zijn ingedeeld in verschillende naties, waarvan de bekendste de 'Rada Lwa's', de koele, en de 'Petro Lwa's', de hete, zijn. De religie bestaat uit vele rituelen die geleid worden door priesters en die verbonden zijn aan de Lwa en aan de gunst die men verzoekt. Tijdens de rituelen kunnen de priesters in trance raken doordat de 'Lwa' bezit neemt van het lichaam.<BR> <BR>