Kafan

Lijkwade, bedrukt met een Arabische tekst die drie keer wordt herhaald. De kleur rood van de tekst en de strekking van de tekst verwijzen beide naar het martelaarschap.<BR> <BR> De doek is afkomstig uit Karbala, een heilige stad voor de sji'ieten omdat in de omgeving ervan in 680 na Chr. een veldslag werd uitgevochten waarbij de belangrijkste martelaren omkwamen. De mausolea van een aantal van hen bevinden zich in Karbala. Sji'itische pelgrims uit verschillende landen kopen religieuze voorwerpen, zoals deze lijkwade, in Karbala omdat de zegenende kracht van de heiligen erin is opgenomen.<BR> <BR> De doek is bedoeld als lijkwade, waarbij de teksten fungeren als gebeden voor de overledene. Men gelooft dat de gebeden bestraffing van de overledene in zijn graf kunnen voorkomen (volgens de islamitische geloofsleer begint de bestraffing voor zonden reeds in het graf). De randen van de witte katoenen doek zijn, in navolging van de religieuze voorschriften, niet gezoomd. Vermoedelijk is deze doek bedoeld als hoofdband (voor een mannelijke overledene).<BR> <BR> De lijkwade voor een moslimdode bestaat doorgaans uit enkele doeken van ongezoomde witte katoen, zonder opdruk of versiering. Voor een man zijn dat drie grote doeken van vergelijkbare grootte om het lichaam als geheel in te wikkelen. Voor een vrouw komen daar nog twee doeken bij: een hoofddoek en een heupdoek om de schaamdelen te bedekken. Sommige sji'ieten voegen extra doeken, zoals deze, aan de lijkwade toe die bedrukt zijn met vrome teksten, vanwege de zegen die daarvan uitgaat.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Ongezoomde witte katoen, bedrukt met rode verf. De gedrukte teksten zijn handmatig en met behulp van een drukblok aangebracht.

Kafan

Lijkwade, bedrukt met een Arabische tekst die drie keer wordt herhaald. De kleur rood van de tekst en de strekking van de tekst verwijzen beide naar het martelaarschap.<BR> <BR> De doek is afkomstig uit Karbala, een heilige stad voor de sji'ieten omdat in de omgeving ervan in 680 na Chr. een veldslag werd uitgevochten waarbij de belangrijkste martelaren omkwamen. De mausolea van een aantal van hen bevinden zich in Karbala. Sji'itische pelgrims uit verschillende landen kopen religieuze voorwerpen, zoals deze lijkwade, in Karbala omdat de zegenende kracht van de heiligen erin is opgenomen.<BR> <BR> De doek is bedoeld als lijkwade, waarbij de teksten fungeren als gebeden voor de overledene. Men gelooft dat de gebeden bestraffing van de overledene in zijn graf kunnen voorkomen (volgens de islamitische geloofsleer begint de bestraffing voor zonden reeds in het graf). De randen van de witte katoenen doek zijn, in navolging van de religieuze voorschriften, niet gezoomd. Vermoedelijk is deze doek bedoeld als hoofdband (voor een mannelijke overledene).<BR> <BR> De lijkwade voor een moslimdode bestaat doorgaans uit enkele doeken van ongezoomde witte katoen, zonder opdruk of versiering. Voor een man zijn dat drie grote doeken van vergelijkbare grootte om het lichaam als geheel in te wikkelen. Voor een vrouw komen daar nog twee doeken bij: een hoofddoek en een heupdoek om de schaamdelen te bedekken. Sommige sji'ieten voegen extra doeken, zoals deze, aan de lijkwade toe die bedrukt zijn met vrome teksten, vanwege de zegen die daarvan uitgaat.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Ongezoomde witte katoen, bedrukt met rode verf. De gedrukte teksten zijn handmatig en met behulp van een drukblok aangebracht.