Smeedijzeren beeld, dat geassocieerd is met de god Ossanyin

Het beeldje stelt de top van de staf voor van Ossanyin, de West-Afrikaanse Yoruba god van de geneeskrachtige en ceremoniële planten. De bladeren van dergelijke planten spelen een belangrijke rol bij genezingen en initiaties. Ook mensen die veel bij bomen en struikgewas verkeren, zoals jagers, onderhouden nauwe relaties met Osanyin. Hij wordt ook wel gezien als jachtgod, hoewel oorspronkelijk deze functie wordt ingenomen door Ososi (Oxossi). Ossanyin (Ossaim) manifesteert zich ook in de Afro-Braziliaanse religie candomblé als het medium door middel van trance door hem bezeten wordt. Hij danst dan met een ijzeren staf met zeven of meer punten en in het midden daarvan een vogelfiguur. Zijn kleur is muntgroen en zijn lievelingseten bestaat uit zwarte bonen en maniok.<BR> <BR> Dergelijke fetishen worden geplaatst in het huisje van de desbetreffende orixa.<BR> Het is een ritueel voorwerp dat thuishoort in de Afro-Braziliaanse religie candomblé met als voornaamste centrum Salvador da Bahia. Daar zijn ook de meeste aanhangers, omdat in Bahia de meeste slaven aankwamen en veelal ook bleven na de afschaffing van de slavernij in 1888. Belangrijke figuren in al deze culten of religies zijn de oude Afrikaanse goden (orixas) van de toenmalige slaven. De aanhangers geloven, dat men door hen bezeten kan raken door middel van trance. Deze orixas kregen echter al snel - door het verbod van de slaveneigenaars - het uiterlijk van rooms-katholieke heiligen. Ook andere religieuze voorstellingen raakten versmolten met deze cultusgoden, vooral in umbanda, een andere populaire syncretistische religie in Brazilië.<BR> <BR> Candomblé is de meest puur Afrikaanse van de vele Afro-Braziliaanse culten. In zeer veel opzichten is er nog overeenkomst tussen de candomblé en de cultussen in West-Afrika, met name uit Benin (het vroegere Dahomey) en Nigeria, waar de Yoruba volkeren leven.<BR> Tijdens de slavernijperiode zijn deze geloofsvoorstellingen en rituelen vanuit Afrika naar Zuid-Amerika meegekomen en hebben zich in deze regio, vermengd met inheemse mythen en goden en rooms-katholieke heiligen, tot diverse religies ontwikkeld zoals bijvoorbeeld vodou in Haiti, santeria in Cuba, winti in Suriname, candomblé en umbanda in Brazilië.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> In een atelier in de gewenste vorm gehamerd en gesmeed.

Smeedijzeren beeld, dat geassocieerd is met de god Ossanyin

Het beeldje stelt de top van de staf voor van Ossanyin, de West-Afrikaanse Yoruba god van de geneeskrachtige en ceremoniële planten. De bladeren van dergelijke planten spelen een belangrijke rol bij genezingen en initiaties. Ook mensen die veel bij bomen en struikgewas verkeren, zoals jagers, onderhouden nauwe relaties met Osanyin. Hij wordt ook wel gezien als jachtgod, hoewel oorspronkelijk deze functie wordt ingenomen door Ososi (Oxossi). Ossanyin (Ossaim) manifesteert zich ook in de Afro-Braziliaanse religie candomblé als het medium door middel van trance door hem bezeten wordt. Hij danst dan met een ijzeren staf met zeven of meer punten en in het midden daarvan een vogelfiguur. Zijn kleur is muntgroen en zijn lievelingseten bestaat uit zwarte bonen en maniok.<BR> <BR> Dergelijke fetishen worden geplaatst in het huisje van de desbetreffende orixa.<BR> Het is een ritueel voorwerp dat thuishoort in de Afro-Braziliaanse religie candomblé met als voornaamste centrum Salvador da Bahia. Daar zijn ook de meeste aanhangers, omdat in Bahia de meeste slaven aankwamen en veelal ook bleven na de afschaffing van de slavernij in 1888. Belangrijke figuren in al deze culten of religies zijn de oude Afrikaanse goden (orixas) van de toenmalige slaven. De aanhangers geloven, dat men door hen bezeten kan raken door middel van trance. Deze orixas kregen echter al snel - door het verbod van de slaveneigenaars - het uiterlijk van rooms-katholieke heiligen. Ook andere religieuze voorstellingen raakten versmolten met deze cultusgoden, vooral in umbanda, een andere populaire syncretistische religie in Brazilië.<BR> <BR> Candomblé is de meest puur Afrikaanse van de vele Afro-Braziliaanse culten. In zeer veel opzichten is er nog overeenkomst tussen de candomblé en de cultussen in West-Afrika, met name uit Benin (het vroegere Dahomey) en Nigeria, waar de Yoruba volkeren leven.<BR> Tijdens de slavernijperiode zijn deze geloofsvoorstellingen en rituelen vanuit Afrika naar Zuid-Amerika meegekomen en hebben zich in deze regio, vermengd met inheemse mythen en goden en rooms-katholieke heiligen, tot diverse religies ontwikkeld zoals bijvoorbeeld vodou in Haiti, santeria in Cuba, winti in Suriname, candomblé en umbanda in Brazilië.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> In een atelier in de gewenste vorm gehamerd en gesmeed.