IJzeren beeld, dat geassocieerd is met de god Oxumaré

Het beeldje staat symbool voor de orixa Oxumaré, de regenbooggod van de West-Afrikaanse Yoruba. Oxumaré manifesteert zich in de Afro-Braziliaanse religie candomblé als het medium door middel van trance door hem bezeten wordt. Hij danst dan als een kronkelende slang met in elke hand een slangenfiguur. Zijn kleuren zijn groen, roze en geel en hij is gesyncretiseerd met de rooms-katholieke heilige Sint Bartolomeus.<BR> <BR> Dergelijke fetishen worden geplaatst in het huisje van de desbetreffende orixa.<BR> Het is een ritueel voorwerp dat thuishoort in de Afro-Braziliaanse religie candomblé met als voornaamste centrum Salvador da Bahia. Daar zijn ook de meeste aanhangers, omdat in Bahia de meeste slaven aankwamen en veelal ook bleven na de afschaffing van de slavernij in 1888. Belangrijke figuren in al deze culten of religies zijn de oude Afrikaanse goden (orixas) van de toenmalige slaven. De aanhangers geloven, dat men door hen bezeten kan raken door middel van trance. Deze orixas kregen echter al snel - door het verbod van de slaveneigenaars - het uiterlijk van rooms-katholieke heiligen. Ook andere religieuze voorstellingen raakten versmolten met deze cultusgoden, vooral in umbanda, een andere populaire syncretistische religie in Brazilië.<BR> <BR> Candomblé is de meest puur Afrikaanse van de vele Afro-Braziliaanse culten. In zeer veel opzichten is er nog overeenkomst tussen de candomblé en de cultussen in West-Afrika, met name uit Benin (het vroegere Dahomey) en Nigeria, waar de Yoruba volkeren leven.<BR> Tijdens de slavernijperiode zijn deze geloofsvoorstellingen en rituelen vanuit Afrika naar Zuid-Amerika meegekomen en hebben zich in deze regio, vermengd met inheemse mythen en goden en rooms-katholieke heiligen, tot diverse religies ontwikkeld zoals bijvoorbeeld vodou in Haiti, santeria in Cuba, winti in Suriname, candomblé en umbanda in Brazilië.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> In een atelier in de gewenste vorm gehamerd en gesmeed.

IJzeren beeld, dat geassocieerd is met de god Oxumaré

Het beeldje staat symbool voor de orixa Oxumaré, de regenbooggod van de West-Afrikaanse Yoruba. Oxumaré manifesteert zich in de Afro-Braziliaanse religie candomblé als het medium door middel van trance door hem bezeten wordt. Hij danst dan als een kronkelende slang met in elke hand een slangenfiguur. Zijn kleuren zijn groen, roze en geel en hij is gesyncretiseerd met de rooms-katholieke heilige Sint Bartolomeus.<BR> <BR> Dergelijke fetishen worden geplaatst in het huisje van de desbetreffende orixa.<BR> Het is een ritueel voorwerp dat thuishoort in de Afro-Braziliaanse religie candomblé met als voornaamste centrum Salvador da Bahia. Daar zijn ook de meeste aanhangers, omdat in Bahia de meeste slaven aankwamen en veelal ook bleven na de afschaffing van de slavernij in 1888. Belangrijke figuren in al deze culten of religies zijn de oude Afrikaanse goden (orixas) van de toenmalige slaven. De aanhangers geloven, dat men door hen bezeten kan raken door middel van trance. Deze orixas kregen echter al snel - door het verbod van de slaveneigenaars - het uiterlijk van rooms-katholieke heiligen. Ook andere religieuze voorstellingen raakten versmolten met deze cultusgoden, vooral in umbanda, een andere populaire syncretistische religie in Brazilië.<BR> <BR> Candomblé is de meest puur Afrikaanse van de vele Afro-Braziliaanse culten. In zeer veel opzichten is er nog overeenkomst tussen de candomblé en de cultussen in West-Afrika, met name uit Benin (het vroegere Dahomey) en Nigeria, waar de Yoruba volkeren leven.<BR> Tijdens de slavernijperiode zijn deze geloofsvoorstellingen en rituelen vanuit Afrika naar Zuid-Amerika meegekomen en hebben zich in deze regio, vermengd met inheemse mythen en goden en rooms-katholieke heiligen, tot diverse religies ontwikkeld zoals bijvoorbeeld vodou in Haiti, santeria in Cuba, winti in Suriname, candomblé en umbanda in Brazilië.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> In een atelier in de gewenste vorm gehamerd en gesmeed.