Exu de ferro

Dit beeldje stelt Exu voor, de West-Afrikaanse godheid, die bemiddelt tussen (orixas) godheden en mensen. Later werd hij - in Afro-Amerikaanse religies, zoals bijvoorbeeld de candomblé in Brazilië - geassocieerd met de westerse duivel.<BR> Belangrijke figuren in al deze religies zijn de oude Afrikaanse goden (orixas) van de toenmalige slaven. De aanhangers geloven, dat men door hen bezeten kan raken door middel van trance. Deze orixas kregen echter al snel - door het verbod van de slaveneigenaars - het uiterlijk van rooms-katholieke heiligen. Ook andere religieuze voorstellingen raakten versmolten met deze cultusgoden, vooral in umbanda, een andere populaire syncretistische religie in Brazilië.<BR> De smeedijzeren figuren zijn symbolen van deze orixas en Exu,<BR> oorspronkelijk de boodschapper der goden, zonder wie niets kan gebeuren. Hij dient als wachter, en is de verpersoonlijkte woede en opvliegendheid. Dikwijls wordt hij voorgesteld als onruststoker en soms geidentificeerd met de duivel, mede doordat hij horens draagt. In de rechterhand draagt hij een speer of staf. Tijdens rituelen wordt aan hem als eerste geofferd om hem gunstig te stemmen, zodat hij de ceremonie niet verstoort. <BR> Dergelijke fetishen worden geplaatst in het huisje van de desbetreffende orixa.<BR> <BR> Het is een ritueel voorwerp dat thuishoort in de Afro-Braziliaanse religie candomblé met als voornaamste centrum Salvador da Bahia. Daar zijn ook de meeste aanhangers, omdat in Bahia de meeste slaven aankwamen en veelal ook bleven na de afschaffing van de slavernij in 1888. <BR> Candomblé is de meest puur Afrikaanse van de vele Afro-Braziliaanse religies. In zeer veel opzichten is er nog overeenkomst tussen de candomblé en de cultussen in West-Afrika, met name uit Benin (het vroegere Dahomey) en Nigeria, waar de Yoruba volkeren leven.<BR> Tijdens de slavernijperiode zijn deze geloofsvoorstellingen en rituelen vanuit Afrika naar Zuid-Amerika meegekomen en hebben zich in deze regio, vermengd met inheemse mythen en goden en rooms-katholieke heiligen, tot diverse religies ontwikkeld zoals bijvoorbeeld vodou in Haiti, santeria in Cuba, winti in Suriname, candomblé en umbanda in Brazilië.<BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> In een atelier in de gewenste vorm gehamerd en gesmeed.

Exu de ferro

Dit beeldje stelt Exu voor, de West-Afrikaanse godheid, die bemiddelt tussen (orixas) godheden en mensen. Later werd hij - in Afro-Amerikaanse religies, zoals bijvoorbeeld de candomblé in Brazilië - geassocieerd met de westerse duivel.<BR> Belangrijke figuren in al deze religies zijn de oude Afrikaanse goden (orixas) van de toenmalige slaven. De aanhangers geloven, dat men door hen bezeten kan raken door middel van trance. Deze orixas kregen echter al snel - door het verbod van de slaveneigenaars - het uiterlijk van rooms-katholieke heiligen. Ook andere religieuze voorstellingen raakten versmolten met deze cultusgoden, vooral in umbanda, een andere populaire syncretistische religie in Brazilië.<BR> De smeedijzeren figuren zijn symbolen van deze orixas en Exu,<BR> oorspronkelijk de boodschapper der goden, zonder wie niets kan gebeuren. Hij dient als wachter, en is de verpersoonlijkte woede en opvliegendheid. Dikwijls wordt hij voorgesteld als onruststoker en soms geidentificeerd met de duivel, mede doordat hij horens draagt. In de rechterhand draagt hij een speer of staf. Tijdens rituelen wordt aan hem als eerste geofferd om hem gunstig te stemmen, zodat hij de ceremonie niet verstoort. <BR> Dergelijke fetishen worden geplaatst in het huisje van de desbetreffende orixa.<BR> <BR> Het is een ritueel voorwerp dat thuishoort in de Afro-Braziliaanse religie candomblé met als voornaamste centrum Salvador da Bahia. Daar zijn ook de meeste aanhangers, omdat in Bahia de meeste slaven aankwamen en veelal ook bleven na de afschaffing van de slavernij in 1888. <BR> Candomblé is de meest puur Afrikaanse van de vele Afro-Braziliaanse religies. In zeer veel opzichten is er nog overeenkomst tussen de candomblé en de cultussen in West-Afrika, met name uit Benin (het vroegere Dahomey) en Nigeria, waar de Yoruba volkeren leven.<BR> Tijdens de slavernijperiode zijn deze geloofsvoorstellingen en rituelen vanuit Afrika naar Zuid-Amerika meegekomen en hebben zich in deze regio, vermengd met inheemse mythen en goden en rooms-katholieke heiligen, tot diverse religies ontwikkeld zoals bijvoorbeeld vodou in Haiti, santeria in Cuba, winti in Suriname, candomblé en umbanda in Brazilië.<BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> In een atelier in de gewenste vorm gehamerd en gesmeed.