Devotiekaarsje

Bekervormige waskaars met rood-witte pit en verpakt in lichtblauw papier met Spaanse tekst (merknaam, registratienummer en adres) en een afbeelding van de Heilige Maagd. In de was is de merknaam gestempeld Cirio Concepcion.<BR> Zulke devotiekaarsjes worden door de Triqui-Indianen gebruikt met Allerheiligen op 1 november. <BR> Toor beschrijft de Mexicaanse cultuur als fatalistisch, waarbij de dood moedig wordt aanvaard. Zelfs in tijden van rouw maakt men grappen over de dood (1964:236). Op één en twee november worden overal skeletten en doodskoppen neergezet. Ze worden van allerlei materialen gemaakt, zo ook van suikergoed. Sommige voorwerpen worden neergezet in huis of bij graven van overledenen, terwijl klein suikergoed opgegeten wordt.<BR> De Day of the Dead in stedelijk Mexico is een tijd waarin sociaal commentaar geleverd wordt met een humoristische bijklank, vaak d.m.v. skeletten afgebeeld in alledaagse situaties (Carmichael et al., 1991:8).<BR> <BR> Het woongebied van de Triqui ligt in de Mixteca Alta in de staat Oaxaca (Zuidwest-Mexico). In deze bergachtige arme en dichtbevolkte streek wonen zo'n 10.000 tot 12.000 Triqui-Indianen. De taal is verwant aan de Mixteekse taalfamilie.<BR> Wat betreft economische, sociale en politieke organisatie, religie en historie bestaan er veel overeenkomsten tussen de Triqui en andere mexicaanse indianengroepen (Kirejczyk et al., 1978:hfd. III-V; 88-98).<BR> De streek is (in 1977) een achtergebleven gebied: slechte infrastructuur, nagenoeg geen onderwijs en slechte hygienische omstandigheden. Er is een hoog sterftecijfer, mede veroorzaakt door te eenzijdige voeding (voornamelijk tortilla). Het alcoholgebruik onder de Triqui is berucht alsmede de periodieke uitbarstingen van geweld a.g.v. geschillen onderling of tussen hen en mestiezen (idem, hfd. XII).

Devotiekaarsje

Bekervormige waskaars met rood-witte pit en verpakt in lichtblauw papier met Spaanse tekst (merknaam, registratienummer en adres) en een afbeelding van de Heilige Maagd. In de was is de merknaam gestempeld Cirio Concepcion.<BR> Zulke devotiekaarsjes worden door de Triqui-Indianen gebruikt met Allerheiligen op 1 november. <BR> Toor beschrijft de Mexicaanse cultuur als fatalistisch, waarbij de dood moedig wordt aanvaard. Zelfs in tijden van rouw maakt men grappen over de dood (1964:236). Op één en twee november worden overal skeletten en doodskoppen neergezet. Ze worden van allerlei materialen gemaakt, zo ook van suikergoed. Sommige voorwerpen worden neergezet in huis of bij graven van overledenen, terwijl klein suikergoed opgegeten wordt.<BR> De Day of the Dead in stedelijk Mexico is een tijd waarin sociaal commentaar geleverd wordt met een humoristische bijklank, vaak d.m.v. skeletten afgebeeld in alledaagse situaties (Carmichael et al., 1991:8).<BR> <BR> Het woongebied van de Triqui ligt in de Mixteca Alta in de staat Oaxaca (Zuidwest-Mexico). In deze bergachtige arme en dichtbevolkte streek wonen zo'n 10.000 tot 12.000 Triqui-Indianen. De taal is verwant aan de Mixteekse taalfamilie.<BR> Wat betreft economische, sociale en politieke organisatie, religie en historie bestaan er veel overeenkomsten tussen de Triqui en andere mexicaanse indianengroepen (Kirejczyk et al., 1978:hfd. III-V; 88-98).<BR> De streek is (in 1977) een achtergebleven gebied: slechte infrastructuur, nagenoeg geen onderwijs en slechte hygienische omstandigheden. Er is een hoog sterftecijfer, mede veroorzaakt door te eenzijdige voeding (voornamelijk tortilla). Het alcoholgebruik onder de Triqui is berucht alsmede de periodieke uitbarstingen van geweld a.g.v. geschillen onderling of tussen hen en mestiezen (idem, hfd. XII).