Mejan dance

Op deze foto is een dans met een mejan te zien. Naar alle waarschijnlijkheid kan de mejan als een voorloper van de si gale gale worden beschouwd (De Lorm & Tichelman 1941: 35). Zeker is dat niet (zie Voorhoeve 1940: 352-356). Hoe het ook zij: de overeenkomsten tussen beide poppen en de ceremonies waarin ze een rol spelen, bewijst dat ze nauw met elkaar samenhangen.<BR> <BR> Si gale gale is een houten pop die tijdens een dodenfeest de nakomelingen representeert van een man die zonder mannelijk nageslacht is. Stierf een man zonder dat er een zoon geboren was, of waren al zijn zonen vóór hem gestorven, dan kon het geweeklaag en de begrafenis niet volgens de adat doorgevoerd worden met als gevolg dat de geest van de dode in het dodenrijk een ondergeschikte positie zou innemen. Met behulp van de pop kon er wel een begrafenis gehouden worden volgens de adat (Sibeth 1991: 79).<BR> <BR> De foto is afkomstig van Daniel van der Meulen, die in de periode 1915-1923 Aspirant-Controleur (en later Controleur) was in Balige en op Samosir. De pop links is zeer waarschijnlijk de pop (inventarisnummer 116-1) die hij in 1921 aan het museum van het Koloniaal Instituut (het huidige Tropenmuseum) heeft geschonken. Mogelijk bevindt ook de andere pop zich in de collectie (116-2).

Mejan dance

Op deze foto is een dans met een mejan te zien. Naar alle waarschijnlijkheid kan de mejan als een voorloper van de si gale gale worden beschouwd (De Lorm & Tichelman 1941: 35). Zeker is dat niet (zie Voorhoeve 1940: 352-356). Hoe het ook zij: de overeenkomsten tussen beide poppen en de ceremonies waarin ze een rol spelen, bewijst dat ze nauw met elkaar samenhangen.<BR> <BR> Si gale gale is een houten pop die tijdens een dodenfeest de nakomelingen representeert van een man die zonder mannelijk nageslacht is. Stierf een man zonder dat er een zoon geboren was, of waren al zijn zonen vóór hem gestorven, dan kon het geweeklaag en de begrafenis niet volgens de adat doorgevoerd worden met als gevolg dat de geest van de dode in het dodenrijk een ondergeschikte positie zou innemen. Met behulp van de pop kon er wel een begrafenis gehouden worden volgens de adat (Sibeth 1991: 79).<BR> <BR> De foto is afkomstig van Daniel van der Meulen, die in de periode 1915-1923 Aspirant-Controleur (en later Controleur) was in Balige en op Samosir. De pop links is zeer waarschijnlijk de pop (inventarisnummer 116-1) die hij in 1921 aan het museum van het Koloniaal Instituut (het huidige Tropenmuseum) heeft geschonken. Mogelijk bevindt ook de andere pop zich in de collectie (116-2).