Halssieraad of voorhoofdsketting van zilver en katoen

Dit type ketting is in de stijl van Sana'a en werd vaak gedragen door joodse vrouwen als bruidssieraad. De verfijnde uitvoering van het sieraad wijst op joodse makelij, het is goed mogelijk dat de bekende joodse zilversmid Yahya Saleh, die begin 20e eeuw actief was in Sana'a, de maker is (vergelijk Ransom 2014: 48). In Jemen hadden veel zilversmeden in de 19de en begin 20ste eeuw een joodse achtergrond. Joodse sieradenmakers werden vaak gewaardeerd om de hoge en verfijnde kwaliteit van het handwerk. Maar qua status stonden ambachten niet altijd in hoog aanzien, en dit verklaart waarschijnlijk mede dat minderheidsgroeperingen zoals de joden in de Jemenitische maatschappij vaak werkzaam waren in dit soort beroepen. Volgens een andere uitleg werden in Jemen joodse zilversmeden juist gewaardeerd vanwege hun status als andersgelovigen: zij werden geassocieerd met het overdragen van extra zegenende kracht (baraka) op objecten. Dit was relevant voor sieraden, die dicht op de huid worden gedragen waardoor de zegenende kracht gemakkelijk kon worden opgenomen. Het vroegste geschreven bewijs van joodse goud- en zilversmeden in Jemen stamt uit de tiende eeuw na christus (Muchawsky 2000: 113-115). Oudere sieraden zijn soms voorzien van een signatuur van de maker. De naam werd ofwel gestempeld ofwel toegevoegd door gravering. Hieraan werd soms een jaartal of de plaats van productie toegevoegd. <BR> <BR> In de literatuur worden twee verschillende functies van dit type sieraden genoemd: het zou functioneren als voorhoofdsketting (Van Praag 2005: 50) of als halsketting (Ransom 2014: 48, Diamanti 2002: 19). Het textiel waaraan de veertig zilveren holle sierelementen zijn bevestigd diende om zowel het sieraad als de kleding waarop het werd gedragen te beschermen. Als het sieraad werd gebruikt als voorhoofdsketting werd het vastgemaakt aan de achterzijde van het hoofd: de belletjes aan de hangers rustten boven de wenkbrauwen. Zowel aan de kleur als de belletjes worden magisch-beschermende kwaliteiten toegekend. De rode kleur van het textiel is waarschijnlijk bewust gekozen en werd geacht bloed te stelpen. Het geluid van de belletjes zou kwade krachten verdrijven. Alleen al door de loshangende belletjes aan de holle kegelvormige hangers met hun opengewerkte en gegranuleerde rozetten produceert het sieraad nogal wat geluid bij beweging. Dit kondigde de aanwezigheid van een vrouw aan, waarbij men mogelijk zelfs aan het specifieke geluid dat de ketting voortbracht een vrouw kon identificeren. <BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De ketting bestaat uit een dikke rode textiele band waarop veertig holle langgerekte pegelvormige sierelementen zijn vastgemaakt. Op de bovenzijde van elk sierelement is een rozet in een cirkelvorm gesoldeerd, het centrale gedeelte is gedecoreerd met twee opengewerkte druppelvormen met bloemvorm, waarvan er een loshangt en een is vastgemaakt. Aan de uiteindes van de ornamenten zijn belletjes gehecht. Om de textiele band te bevestigen zijn aan de uiteindes geregen koorden bevestigd die op het achterhoofd kunnen worden vastgeknoopt.

Halssieraad of voorhoofdsketting van zilver en katoen

Dit type ketting is in de stijl van Sana'a en werd vaak gedragen door joodse vrouwen als bruidssieraad. De verfijnde uitvoering van het sieraad wijst op joodse makelij, het is goed mogelijk dat de bekende joodse zilversmid Yahya Saleh, die begin 20e eeuw actief was in Sana'a, de maker is (vergelijk Ransom 2014: 48). In Jemen hadden veel zilversmeden in de 19de en begin 20ste eeuw een joodse achtergrond. Joodse sieradenmakers werden vaak gewaardeerd om de hoge en verfijnde kwaliteit van het handwerk. Maar qua status stonden ambachten niet altijd in hoog aanzien, en dit verklaart waarschijnlijk mede dat minderheidsgroeperingen zoals de joden in de Jemenitische maatschappij vaak werkzaam waren in dit soort beroepen. Volgens een andere uitleg werden in Jemen joodse zilversmeden juist gewaardeerd vanwege hun status als andersgelovigen: zij werden geassocieerd met het overdragen van extra zegenende kracht (baraka) op objecten. Dit was relevant voor sieraden, die dicht op de huid worden gedragen waardoor de zegenende kracht gemakkelijk kon worden opgenomen. Het vroegste geschreven bewijs van joodse goud- en zilversmeden in Jemen stamt uit de tiende eeuw na christus (Muchawsky 2000: 113-115). Oudere sieraden zijn soms voorzien van een signatuur van de maker. De naam werd ofwel gestempeld ofwel toegevoegd door gravering. Hieraan werd soms een jaartal of de plaats van productie toegevoegd. <BR> <BR> In de literatuur worden twee verschillende functies van dit type sieraden genoemd: het zou functioneren als voorhoofdsketting (Van Praag 2005: 50) of als halsketting (Ransom 2014: 48, Diamanti 2002: 19). Het textiel waaraan de veertig zilveren holle sierelementen zijn bevestigd diende om zowel het sieraad als de kleding waarop het werd gedragen te beschermen. Als het sieraad werd gebruikt als voorhoofdsketting werd het vastgemaakt aan de achterzijde van het hoofd: de belletjes aan de hangers rustten boven de wenkbrauwen. Zowel aan de kleur als de belletjes worden magisch-beschermende kwaliteiten toegekend. De rode kleur van het textiel is waarschijnlijk bewust gekozen en werd geacht bloed te stelpen. Het geluid van de belletjes zou kwade krachten verdrijven. Alleen al door de loshangende belletjes aan de holle kegelvormige hangers met hun opengewerkte en gegranuleerde rozetten produceert het sieraad nogal wat geluid bij beweging. Dit kondigde de aanwezigheid van een vrouw aan, waarbij men mogelijk zelfs aan het specifieke geluid dat de ketting voortbracht een vrouw kon identificeren. <BR> <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De ketting bestaat uit een dikke rode textiele band waarop veertig holle langgerekte pegelvormige sierelementen zijn vastgemaakt. Op de bovenzijde van elk sierelement is een rozet in een cirkelvorm gesoldeerd, het centrale gedeelte is gedecoreerd met twee opengewerkte druppelvormen met bloemvorm, waarvan er een loshangt en een is vastgemaakt. Aan de uiteindes van de ornamenten zijn belletjes gehecht. Om de textiele band te bevestigen zijn aan de uiteindes geregen koorden bevestigd die op het achterhoofd kunnen worden vastgeknoopt.