Zanjil wa dua

Amulethouders in Jemen zijn cilindrisch, driehoekig, rechthoekig of vierkant van vorm. Ze werden meestal aan kettingen gedragen. Bij kinderen werden kleine amulethouders ook wel op de kleding vastgespeld of vastgenaaid. In Jemen werden amulethouders gedragen door zowel moslims als Joden. In door moslims gedragen sieraden diende de cilindrische amulethouder als opberghuls voor papiertjes met Koranverzen of Arabische heilwensen: ze worden 'hirz' (Arabisch) genoemd, wat bescherming betekent. Bij Jemenitische joden bestonden de amuletten vaak uit gebeden, (gedeeltes van) Bijbelse teksten of kabbalistische formules, geschreven in het Hebreeuws of het Aramees. In de joodse context heten ze ktab dat verwijst naar het schrift. Ongeacht het geloof werden er ook andere kleinoden, zoals steentjes, een stukje tand of koraal, aan toegevoegd. Soms ook werden stukjes textiel toegevoegd, gedrenkt in parfum, mogelijk om kwade geesten te verjagen. Hoewel we vaak niet weten of een houder ook daadwerkelijk een amulet bevat omdat veel amulethouders aan beide zijden zijn dichtgesoldeerd, is deze houder aan een zijde te openen. Een amulet is in deze houder afwezig. Maar ook zonder inhoud wordt aan amulethouders, of ze nu cilindrisch zoals deze, driehoekig of vierkant zijn, een beschermende waarde toegekend. Bij verkoop van kettingen verwijderden de eigenaren vaak zelf de amuletten uit de houder, om te voorkomen dat er oneervol met de amuletten werd omgegaan.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Aan een schakelketting die is opgebouwd uit achtvormige schakels hangt een cilindrische amulethouder met koepelvormige uiteinden aan een ophangsysteem van vijf ogen. Het oppervlak van de cilindervorm is versierd met granules die in schuine lijnen zijn aangebracht. Deze worden afgewisseld met lijnen van fijn geprofileerd zilverdraad die op het oppervlak zijn gesoldeerd. De lijnen vormen samen in omvang toenemende ruiten.

Zanjil wa dua

Amulethouders in Jemen zijn cilindrisch, driehoekig, rechthoekig of vierkant van vorm. Ze werden meestal aan kettingen gedragen. Bij kinderen werden kleine amulethouders ook wel op de kleding vastgespeld of vastgenaaid. In Jemen werden amulethouders gedragen door zowel moslims als Joden. In door moslims gedragen sieraden diende de cilindrische amulethouder als opberghuls voor papiertjes met Koranverzen of Arabische heilwensen: ze worden 'hirz' (Arabisch) genoemd, wat bescherming betekent. Bij Jemenitische joden bestonden de amuletten vaak uit gebeden, (gedeeltes van) Bijbelse teksten of kabbalistische formules, geschreven in het Hebreeuws of het Aramees. In de joodse context heten ze ktab dat verwijst naar het schrift. Ongeacht het geloof werden er ook andere kleinoden, zoals steentjes, een stukje tand of koraal, aan toegevoegd. Soms ook werden stukjes textiel toegevoegd, gedrenkt in parfum, mogelijk om kwade geesten te verjagen. Hoewel we vaak niet weten of een houder ook daadwerkelijk een amulet bevat omdat veel amulethouders aan beide zijden zijn dichtgesoldeerd, is deze houder aan een zijde te openen. Een amulet is in deze houder afwezig. Maar ook zonder inhoud wordt aan amulethouders, of ze nu cilindrisch zoals deze, driehoekig of vierkant zijn, een beschermende waarde toegekend. Bij verkoop van kettingen verwijderden de eigenaren vaak zelf de amuletten uit de houder, om te voorkomen dat er oneervol met de amuletten werd omgegaan.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Aan een schakelketting die is opgebouwd uit achtvormige schakels hangt een cilindrische amulethouder met koepelvormige uiteinden aan een ophangsysteem van vijf ogen. Het oppervlak van de cilindervorm is versierd met granules die in schuine lijnen zijn aangebracht. Deze worden afgewisseld met lijnen van fijn geprofileerd zilverdraad die op het oppervlak zijn gesoldeerd. De lijnen vormen samen in omvang toenemende ruiten.