'Alam

Bovenstuk (sluitstuk) van een processiestandaard die wordt meegedragen in sjiietische processies tijdens de herdenkingsdag Ashura. Op Ashura, die de 10e van de maand Muharram plaatsvindt, herdenken de sjiieten de slag bij Kerbela (680 na Chr.). Hussein, de zoon van imam Ali (d. 661) de stichter van de sjiietische stroming binnen de islam, werd in deze slag met vele van zijn volgelingen gedood. Dergelijke processiestukken bestaan doorgaans uit een standaard, met staf en sluitstuk, één of meerdere vlaggen en versieringen.<BR> <BR> Bovenaan heeft het object de vorm van een hand, het zg. panjeh symbool (panj = vijf). De vijf vingers staan voor vijf heiligen (panj-tan ofwel vijftal) uit het sji'isme: Mohammed, Ali, Fatima, Hussein en Hassan. De hand op het processiestuk stelt de hand van Abbas (Abol Fazl Abbas) voor. Abbas is de halfbroer van Hussein en bekend om zijn moed tijdens de slag bij Kerbela waarbij hij zijn beide handen verloor.<BR> <BR> De twee punten aan weerszijden van de hand in het midden stellen het zwaard Dhu'l Faqar voor, het legendarische wapen dat de Profeet Mohammed volgens overleveringen heeft gebruikt tijdens belangrijke veldslagen. Later zou de profeet het wapen hebben geschonken aan Ali en gezegd hebben. Aan Dhu'l Faqar, een belangrijk symbool van de sjiitische Islam, zijn door de eeuwen heen magische krachten toegeschreven en volgens sommige sjiieten zal Ali het apocalyptische zwaard dragen op de Dag der Opstanding. Het zwaard wordt daarnaast ook gezien als een attribuut van de messias, de rechtgeleide of al-Mahdi.<BR> <BR> Het object is aan de voorkant gedecoreerd met Arabische lettertekens en motieven die twee minaretten en de schrijn van Hussein voorstellen. Ook de achterkant is gedecoreerd met Arabische lettertekens. De tekst op de voorkant luidt 'O Abbas, God zegene Mohammed.' Daarna volgen de namen van Fatima en de twaalf imams. Op de schrijn en de minaretten staan de namen van Hussein en Ali (tweemaal). <BR> <BR> Op de achterkant van het stuk staat het volgende: 'O Abbas' gevolgd door het Troonvers (Koran 2:255) 'God, er is geen god dan Hij, de levende, de standvastige. Sluimer noch slaap overmant Hem. Hem behoort wat in de hemelen en wat op aarde is. Wie is het die zonder Zijn toestemming bij Hem zou kunnen bemiddelen? Hij weet wat vóór hen is en wat achter hen is en zij bevatten niets van Zijn kennis, behalve dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over de hemelen en de aarde en het valt Hem niet zwaar beide in stand te houden. Hij is de verhevene, de geweldige.' Daarna volgen de teksten 'hulp van God en een spoedig succes' (Koran 61:13) en 'O Allah'.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het object is vervaardigd van koper dat in de gewenste vorm is gesmeed. De motieven zijn erin gegraveerd m.b.v. de qalamzani of qalamkandan techniek.

'Alam

Bovenstuk (sluitstuk) van een processiestandaard die wordt meegedragen in sjiietische processies tijdens de herdenkingsdag Ashura. Op Ashura, die de 10e van de maand Muharram plaatsvindt, herdenken de sjiieten de slag bij Kerbela (680 na Chr.). Hussein, de zoon van imam Ali (d. 661) de stichter van de sjiietische stroming binnen de islam, werd in deze slag met vele van zijn volgelingen gedood. Dergelijke processiestukken bestaan doorgaans uit een standaard, met staf en sluitstuk, één of meerdere vlaggen en versieringen.<BR> <BR> Bovenaan heeft het object de vorm van een hand, het zg. panjeh symbool (panj = vijf). De vijf vingers staan voor vijf heiligen (panj-tan ofwel vijftal) uit het sji'isme: Mohammed, Ali, Fatima, Hussein en Hassan. De hand op het processiestuk stelt de hand van Abbas (Abol Fazl Abbas) voor. Abbas is de halfbroer van Hussein en bekend om zijn moed tijdens de slag bij Kerbela waarbij hij zijn beide handen verloor.<BR> <BR> De twee punten aan weerszijden van de hand in het midden stellen het zwaard Dhu'l Faqar voor, het legendarische wapen dat de Profeet Mohammed volgens overleveringen heeft gebruikt tijdens belangrijke veldslagen. Later zou de profeet het wapen hebben geschonken aan Ali en gezegd hebben. Aan Dhu'l Faqar, een belangrijk symbool van de sjiitische Islam, zijn door de eeuwen heen magische krachten toegeschreven en volgens sommige sjiieten zal Ali het apocalyptische zwaard dragen op de Dag der Opstanding. Het zwaard wordt daarnaast ook gezien als een attribuut van de messias, de rechtgeleide of al-Mahdi.<BR> <BR> Het object is aan de voorkant gedecoreerd met Arabische lettertekens en motieven die twee minaretten en de schrijn van Hussein voorstellen. Ook de achterkant is gedecoreerd met Arabische lettertekens. De tekst op de voorkant luidt 'O Abbas, God zegene Mohammed.' Daarna volgen de namen van Fatima en de twaalf imams. Op de schrijn en de minaretten staan de namen van Hussein en Ali (tweemaal). <BR> <BR> Op de achterkant van het stuk staat het volgende: 'O Abbas' gevolgd door het Troonvers (Koran 2:255) 'God, er is geen god dan Hij, de levende, de standvastige. Sluimer noch slaap overmant Hem. Hem behoort wat in de hemelen en wat op aarde is. Wie is het die zonder Zijn toestemming bij Hem zou kunnen bemiddelen? Hij weet wat vóór hen is en wat achter hen is en zij bevatten niets van Zijn kennis, behalve dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over de hemelen en de aarde en het valt Hem niet zwaar beide in stand te houden. Hij is de verhevene, de geweldige.' Daarna volgen de teksten 'hulp van God en een spoedig succes' (Koran 61:13) en 'O Allah'.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het object is vervaardigd van koper dat in de gewenste vorm is gesmeed. De motieven zijn erin gegraveerd m.b.v. de qalamzani of qalamkandan techniek.