Luwakongo

Het masker speelt vooral een rol in de initiatie van de mannen, maar af en toe worden de maskers gebruikt door de (geïnitieerde) vrouwen van de mannelijke eigenaars. Over het algemeen worden ze in grote groepen tegelijk gebruikt. De maskers worden niet alleen voor het gezicht gedragen, maar ook op het hoofd, het achterhoofd, de slapen, bij de schouders, aan de bovenarm en op de knie. Ze worden ook wel bevestigd aan een paal, een hek of op de grond geplaatst. Ze worden rondgedraaid of voortgesleept aan hun baard.... De nadruk kan verschuiven van het masker in zijn geheel naar de baard, de mond, de ogen, de neus, de kaalheid van het hoofd, de verzameling van soortgelijke gemaskerde personen of naar de collectie van soortgelijke maskers. De maskers zijn eigendom van een familie en worden steeds door een familielid geerfd, die dan tevens de bij het masker behorende rang in het Bwami-genootschap krijgt.<BR> Het Bwami genootschap is voor de Lega het meest essentiële in het leven. Bwami is namelijk vele dingen ineen. Het heeft de structuur en sommige functies van een vrijwillige organisatie, maar het behoud en versterkt tegelijkertijd de familie-, geslachts- (lineage) en 'stam'relaties. De toegang tot het genootschap en de bevordering daarbinnen hangt van een aantal factoren af: karakter, ondersteuning van de familie, rijkdom en initiatie. De initiaties gaan uit van morele perfectie, de principes hiervan worden uitgebreid uitgelegd in spreekwoorden, dansen en objecten. Bwami is daarom ook een morele filosofie. Het is tevens een kunstgenootschap want het beschermt en stimuleert de fijne kunsten. De leden creëren, produceren, gebruiken en verklaren duizenden gebeeldhouwde stukken. De Bwami heeft zijn eigen literaire kunst, zijn dans- en muziekstijlen, theateroptreden, choreografie en architectuur. Het is als een grote corporatie dat rijkdom en voorspoed produceert, verdeelt en herverdeelt, investeert en herinvesteert en de economie stimuleert. Bwami is een religie, een religie zonder goden, het heeft een eigen kracht en beheerst de geheimen voor een aangenaam leven (Biebuyck, 1973: 66-67).<BR> In 1948 werd het Bwami-genootschap door de Belgische regering verboden, dit had tevens zijn weerslag op de Lega kunst.<BR>

Luwakongo

Het masker speelt vooral een rol in de initiatie van de mannen, maar af en toe worden de maskers gebruikt door de (geïnitieerde) vrouwen van de mannelijke eigenaars. Over het algemeen worden ze in grote groepen tegelijk gebruikt. De maskers worden niet alleen voor het gezicht gedragen, maar ook op het hoofd, het achterhoofd, de slapen, bij de schouders, aan de bovenarm en op de knie. Ze worden ook wel bevestigd aan een paal, een hek of op de grond geplaatst. Ze worden rondgedraaid of voortgesleept aan hun baard.... De nadruk kan verschuiven van het masker in zijn geheel naar de baard, de mond, de ogen, de neus, de kaalheid van het hoofd, de verzameling van soortgelijke gemaskerde personen of naar de collectie van soortgelijke maskers. De maskers zijn eigendom van een familie en worden steeds door een familielid geerfd, die dan tevens de bij het masker behorende rang in het Bwami-genootschap krijgt.<BR> Het Bwami genootschap is voor de Lega het meest essentiële in het leven. Bwami is namelijk vele dingen ineen. Het heeft de structuur en sommige functies van een vrijwillige organisatie, maar het behoud en versterkt tegelijkertijd de familie-, geslachts- (lineage) en 'stam'relaties. De toegang tot het genootschap en de bevordering daarbinnen hangt van een aantal factoren af: karakter, ondersteuning van de familie, rijkdom en initiatie. De initiaties gaan uit van morele perfectie, de principes hiervan worden uitgebreid uitgelegd in spreekwoorden, dansen en objecten. Bwami is daarom ook een morele filosofie. Het is tevens een kunstgenootschap want het beschermt en stimuleert de fijne kunsten. De leden creëren, produceren, gebruiken en verklaren duizenden gebeeldhouwde stukken. De Bwami heeft zijn eigen literaire kunst, zijn dans- en muziekstijlen, theateroptreden, choreografie en architectuur. Het is als een grote corporatie dat rijkdom en voorspoed produceert, verdeelt en herverdeelt, investeert en herinvesteert en de economie stimuleert. Bwami is een religie, een religie zonder goden, het heeft een eigen kracht en beheerst de geheimen voor een aangenaam leven (Biebuyck, 1973: 66-67).<BR> In 1948 werd het Bwami-genootschap door de Belgische regering verboden, dit had tevens zijn weerslag op de Lega kunst.<BR>