Gikhokho

Het maskertje wordt als hanger gedragen aan een koord om de hals. <BR> Omtrent de functie bestaan er in de literatuur diverse interpretaties. De ene benadrukt vooral de beschermende en helende invloed van de hanger op de drager.<BR> De andere stelt dat de hangers voornamelijk als sieraad werden gedragen om de schoonheid en de stijl van de drager te verhogen. Het een hoeft echter het ander niet uit te sluiten.<BR> <BR> De hanger wordt ook wel in hout uitgevoerd. Deze hangers worden echter gesneden door familieleden en genezers naar voorbeeld van maskers gebruikt tijdens een genezingsritueel voor de latere drager.<BR> Uit veldonderzoek is gebleken dat ervaren snijders de meerderheid van de ivoren en benen hangers maken om als sieraad te dienen en het gevoel van schoonheid en stijl van hun cliënten te verhogen (Phillips 1995: 262).<BR> <BR> De inheemse naam 'Gikhokho' betekent letterlijk 'gesneden of geslepen dingen'. De kenmerkende driepuntige haartooi heet 'Mukote'.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het maskertje is waarschijnlijk vervaardigd uit het ivoor van een olifantstand. De snijders geven de voorkeur aan olifantstand vanwege zijn fijne textuur en als het juist gesneden is zal het niet barsten van ouderdom. De zachte botten van een nijlpaarddijbeen worden ook wel gebruikt. Deze lijken qua uiterlijk en textuur sterk op ivoor, maar splijt veel makkelijker en toont ook groeven van de spier- en pees aanhechtingen. Snijders behandelen dan ook vaak het materiaal voor bewerking eerst met bepaalde preparaten tegen splijten (Phillips 1995: 262). <BR> <BR> Alle ivoren Gikhokho behoren tot de oostelijke Pendestijl, algemeen Katundu-stijl genoemd. Gikhokho werden niet op de westoever van de Kwilu aangetroffen, wel meer naar het oosten bij de Kasai-Pende. Het centrum van de Katundu-stijl is gesitueerd in het dorp Nioka-Kitamba bij Mukedi. De stijl is zeer oud en gaat vermoedelijk terug op kontakten met de Portugezen in Angola.

Gikhokho

Het maskertje wordt als hanger gedragen aan een koord om de hals. <BR> Omtrent de functie bestaan er in de literatuur diverse interpretaties. De ene benadrukt vooral de beschermende en helende invloed van de hanger op de drager.<BR> De andere stelt dat de hangers voornamelijk als sieraad werden gedragen om de schoonheid en de stijl van de drager te verhogen. Het een hoeft echter het ander niet uit te sluiten.<BR> <BR> De hanger wordt ook wel in hout uitgevoerd. Deze hangers worden echter gesneden door familieleden en genezers naar voorbeeld van maskers gebruikt tijdens een genezingsritueel voor de latere drager.<BR> Uit veldonderzoek is gebleken dat ervaren snijders de meerderheid van de ivoren en benen hangers maken om als sieraad te dienen en het gevoel van schoonheid en stijl van hun cliënten te verhogen (Phillips 1995: 262).<BR> <BR> De inheemse naam 'Gikhokho' betekent letterlijk 'gesneden of geslepen dingen'. De kenmerkende driepuntige haartooi heet 'Mukote'.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Het maskertje is waarschijnlijk vervaardigd uit het ivoor van een olifantstand. De snijders geven de voorkeur aan olifantstand vanwege zijn fijne textuur en als het juist gesneden is zal het niet barsten van ouderdom. De zachte botten van een nijlpaarddijbeen worden ook wel gebruikt. Deze lijken qua uiterlijk en textuur sterk op ivoor, maar splijt veel makkelijker en toont ook groeven van de spier- en pees aanhechtingen. Snijders behandelen dan ook vaak het materiaal voor bewerking eerst met bepaalde preparaten tegen splijten (Phillips 1995: 262). <BR> <BR> Alle ivoren Gikhokho behoren tot de oostelijke Pendestijl, algemeen Katundu-stijl genoemd. Gikhokho werden niet op de westoever van de Kwilu aangetroffen, wel meer naar het oosten bij de Kasai-Pende. Het centrum van de Katundu-stijl is gesitueerd in het dorp Nioka-Kitamba bij Mukedi. De stijl is zeer oud en gaat vermoedelijk terug op kontakten met de Portugezen in Angola.