Gappo bestrijdt aanvallers op standbeeld

Deze prent hoort bij de serie 'Illustraties van trouw en wraak' (chuko adauchi zue / chiuko-adauchi dzu-ye). <BR> <BR> Volgens Basil Steward is dit een zeldzame serie, waarschijnlijk bestaande uit 14 prenten. Dit aantal werd in 1919 door Sothby's gepubliceerd en is nog steeds het laatste bekende aantal.<BR> <BR> In de rechter hoek boven zit er een paneel in de vorm van een open boek. Op de rechter bladzijde staat rechts de zegel van de kunstenaar 'Ichiysai Hiroshige ga', gevolgd door zijn 'diamond seal' die volgens Basil Steward zeldzaam is. In het midden staat de titel van de serie. Links staat de uitgever 'dansendo' / 'Ibaya Senzaburō' met zijn zegel eronder. Erboven de zegel van de censor Murata. <BR> <BR> Op de linker bladzijde van het boek staat een synopsis van het verhaal. Helaas is dit nog niet vertaald.<BR> <BR> In de linkerhoek van de prent staat een klein zegel van de houtsnijder hori Take.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De Japanse kleurenhoutsneden werden toentertijd niet als kunst beschouwd, maar eerder als een massaproduct. Bij de productie van een prent waren meer dan een partij betrokken. In het creatieve werkproces waren de kunstenaar, de houtsnijder en de drukker betrokken. Voor het administratieve proces waren de uitgever als opdrachtgever, de diverse ambtenaren voor de censuur en de distributeurs voor de verspreiding van de prenten in de winkels in de stad verantwoordelijk. <BR> <BR> De meeste prenten werden in een onbekend hoge oplage zijn gedrukt. Het is moeilijk om cijfers te noemen, maar er zijn zeker prentenseries met een oplage van meerdere duizend. Zolang de originele drukblok bestond, konden er prenten van worden gemaakt, die weliswaar afnamen in de kwaliteit, want de blokken raakten versleten.

Gappo bestrijdt aanvallers op standbeeld

Deze prent hoort bij de serie 'Illustraties van trouw en wraak' (chuko adauchi zue / chiuko-adauchi dzu-ye). <BR> <BR> Volgens Basil Steward is dit een zeldzame serie, waarschijnlijk bestaande uit 14 prenten. Dit aantal werd in 1919 door Sothby's gepubliceerd en is nog steeds het laatste bekende aantal.<BR> <BR> In de rechter hoek boven zit er een paneel in de vorm van een open boek. Op de rechter bladzijde staat rechts de zegel van de kunstenaar 'Ichiysai Hiroshige ga', gevolgd door zijn 'diamond seal' die volgens Basil Steward zeldzaam is. In het midden staat de titel van de serie. Links staat de uitgever 'dansendo' / 'Ibaya Senzaburō' met zijn zegel eronder. Erboven de zegel van de censor Murata. <BR> <BR> Op de linker bladzijde van het boek staat een synopsis van het verhaal. Helaas is dit nog niet vertaald.<BR> <BR> In de linkerhoek van de prent staat een klein zegel van de houtsnijder hori Take.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De Japanse kleurenhoutsneden werden toentertijd niet als kunst beschouwd, maar eerder als een massaproduct. Bij de productie van een prent waren meer dan een partij betrokken. In het creatieve werkproces waren de kunstenaar, de houtsnijder en de drukker betrokken. Voor het administratieve proces waren de uitgever als opdrachtgever, de diverse ambtenaren voor de censuur en de distributeurs voor de verspreiding van de prenten in de winkels in de stad verantwoordelijk. <BR> <BR> De meeste prenten werden in een onbekend hoge oplage zijn gedrukt. Het is moeilijk om cijfers te noemen, maar er zijn zeker prentenseries met een oplage van meerdere duizend. Zolang de originele drukblok bestond, konden er prenten van worden gemaakt, die weliswaar afnamen in de kwaliteit, want de blokken raakten versleten.