Horseman figure

Het beeld wordt tezamen met andere figuren bewaard in een speciaal heiligdom dat beheert wordt door een Hogon (opperpriester) die ook zorg draagt voor de offers. Volgens Zwernemann (1973: 67) symboliseert de ruiter (hier een hermafrodiet) wellicht Amma, want in de voorouder-heiligdommen van Binu werden dergelijke ruiterfiguren uit hout of ijzer aangetroffen. Het paard is een symbool van de watergod Nommo.<BR> <BR> Ruiterfiguren zijn een bekend thema in Dogon kunst. De paarden worden doorgaans simpeler afgebeeld dan hun berijders. Paarden worden door heel West-Afrika over het algemeen geassocieerd met welvaart en macht. Door hun zeldzaamheid en kostbaarheid, zijn ze meestal eigendom van leiderfiguren. Een van hen is de hogon, de priester van de 'Lebe'-verering. 'Lebe' is een legendarische voorouder en godheid die verbonden is met agriculturele vruchtbaarheid en groei van gewassen. De 'hogon' is de machtigste figuur in de gemeenschap. Dogon ruiterfiguren worden dus vaak verondersteld 'hogon' te zijn. Daarnaast moet rekening gehouden worden met de associatie die Dogon maken met (binnentrekkende) krijgers en gezanten van vreemde leiders (Visona et al. 2000:133-137).<BR> <BR> De houtsculpturen worden vervaardigd door de smid die, zoals in de meeste Afrikaanse samenlevingen, een speciale positie inneemt. Zijn positie stijgt ver uit boven zijn ambachtelijke functie en komt tot uiting in diverse oorsprongsmythen (Laude 1973:42). Van hem zijn vele agrarische en ook militaire activiteiten afhankelijk. Hij is de specialist bij wie men beelden en andere religieuze objecten bestelt, die gebruikt worden bij initiatie- en andere ceremonieën. <BR> Met uitzondering van de techniek van het maskermaken (niet door de smid) is er niets bekend over deze houtsculptuurtechniek.

Horseman figure

Het beeld wordt tezamen met andere figuren bewaard in een speciaal heiligdom dat beheert wordt door een Hogon (opperpriester) die ook zorg draagt voor de offers. Volgens Zwernemann (1973: 67) symboliseert de ruiter (hier een hermafrodiet) wellicht Amma, want in de voorouder-heiligdommen van Binu werden dergelijke ruiterfiguren uit hout of ijzer aangetroffen. Het paard is een symbool van de watergod Nommo.<BR> <BR> Ruiterfiguren zijn een bekend thema in Dogon kunst. De paarden worden doorgaans simpeler afgebeeld dan hun berijders. Paarden worden door heel West-Afrika over het algemeen geassocieerd met welvaart en macht. Door hun zeldzaamheid en kostbaarheid, zijn ze meestal eigendom van leiderfiguren. Een van hen is de hogon, de priester van de 'Lebe'-verering. 'Lebe' is een legendarische voorouder en godheid die verbonden is met agriculturele vruchtbaarheid en groei van gewassen. De 'hogon' is de machtigste figuur in de gemeenschap. Dogon ruiterfiguren worden dus vaak verondersteld 'hogon' te zijn. Daarnaast moet rekening gehouden worden met de associatie die Dogon maken met (binnentrekkende) krijgers en gezanten van vreemde leiders (Visona et al. 2000:133-137).<BR> <BR> De houtsculpturen worden vervaardigd door de smid die, zoals in de meeste Afrikaanse samenlevingen, een speciale positie inneemt. Zijn positie stijgt ver uit boven zijn ambachtelijke functie en komt tot uiting in diverse oorsprongsmythen (Laude 1973:42). Van hem zijn vele agrarische en ook militaire activiteiten afhankelijk. Hij is de specialist bij wie men beelden en andere religieuze objecten bestelt, die gebruikt worden bij initiatie- en andere ceremonieën. <BR> Met uitzondering van de techniek van het maskermaken (niet door de smid) is er niets bekend over deze houtsculptuurtechniek.