Gantungan (Offerattribuut)

Deze gantungan is een deel van een offerset bestaande een lamak met twee gantung-gantungan. Het is onderdeel van een offer-ensemble bestaande uit twee lamaks, ieder met twee bijbehorende gantung-gantungan.<BR> <BR> Een lamak is een versiering van een offerschrijn. Het toont goden en voorouders de weg naar de offers in de schrijn en is een symbolische brug tussen hemel en aarde. Één van de belangrijkste motieven is een `cili', een vrouwenfiguur die menselijk leven en vruchtbaarheid voorstelt.<BR> Een lamak is niet kompleet zonder een paar gantung-gantungan (letterlijk: "hangende voorwerpen") die naast het bovenkant van de lamak worden gehangen. Deze gantung-gantungan hebben vaak een menselijke vorm.<BR> In principe wordt een lamak gemaakt van natuurlijke materialen zoals de bladeren van een kokos- of suikerpalm. Na gebruik in een ritueel moeten lamak en gantung-gantungan terug worden gegeven aan de natuur, door ze te verbranden of begraven, maar tegenwoordig worden ze vaak bij het vuilnis gegooid. Als een lamak van niet-natuurlijke materialen wordt gemaakt, zoals textiel (zodat ze hergebruikt kunnen worden) moet er een klein palmblad boven gehangen worden, of de gantung-gantungan moeten van palmblad worden gemaakt. <BR> <BR> De maker van dit ensemble is Ni Made Sendri, een `tukang banten' (specialist in het maken van offers en rituele decoraties). Zij maakte dit ensemble op verzoek van I Gung Gede, `pemangku' (priester) in de Pura Puseh/Desa in Banjar Tengah Kangin, Krambitan, om te gebruiken bij het `odalan' (jaarlijks festival) van deze tempel, op 24 juli 2019.<BR> Normaal worden alle vergankelijk rituele decoraties, inclusief lamak en gantung-gantungan, een week na de ceremonie vernietigd of weggegooid. Zij kunnen niet voor een ander ritueel gebruikt worden.<BR> I Gung Gede wilde deze lamak en gantung-gantungan graag aan het Nationaal Museum voor Wereldculturen schenken omdat hij hoorde dat het museum al in 1983 een lamak en twee gantung-gantungan uit Krambitan had verzameld. Hoewel vrouwen tegenwoordig minder tijd besteden aan de voorbereidingen voor rituelen (omdat ze in de toeristen-industrie werken) worden lamak en gantung-gantungan nog steeds gemaakt met dezelfde motieven en voor dezelde rituele doeleinden als in 1983.

Gantungan (Offerattribuut)

Deze gantungan is een deel van een offerset bestaande een lamak met twee gantung-gantungan. Het is onderdeel van een offer-ensemble bestaande uit twee lamaks, ieder met twee bijbehorende gantung-gantungan.<BR> <BR> Een lamak is een versiering van een offerschrijn. Het toont goden en voorouders de weg naar de offers in de schrijn en is een symbolische brug tussen hemel en aarde. Één van de belangrijkste motieven is een `cili', een vrouwenfiguur die menselijk leven en vruchtbaarheid voorstelt.<BR> Een lamak is niet kompleet zonder een paar gantung-gantungan (letterlijk: "hangende voorwerpen") die naast het bovenkant van de lamak worden gehangen. Deze gantung-gantungan hebben vaak een menselijke vorm.<BR> In principe wordt een lamak gemaakt van natuurlijke materialen zoals de bladeren van een kokos- of suikerpalm. Na gebruik in een ritueel moeten lamak en gantung-gantungan terug worden gegeven aan de natuur, door ze te verbranden of begraven, maar tegenwoordig worden ze vaak bij het vuilnis gegooid. Als een lamak van niet-natuurlijke materialen wordt gemaakt, zoals textiel (zodat ze hergebruikt kunnen worden) moet er een klein palmblad boven gehangen worden, of de gantung-gantungan moeten van palmblad worden gemaakt. <BR> <BR> De maker van dit ensemble is Ni Made Sendri, een `tukang banten' (specialist in het maken van offers en rituele decoraties). Zij maakte dit ensemble op verzoek van I Gung Gede, `pemangku' (priester) in de Pura Puseh/Desa in Banjar Tengah Kangin, Krambitan, om te gebruiken bij het `odalan' (jaarlijks festival) van deze tempel, op 24 juli 2019.<BR> Normaal worden alle vergankelijk rituele decoraties, inclusief lamak en gantung-gantungan, een week na de ceremonie vernietigd of weggegooid. Zij kunnen niet voor een ander ritueel gebruikt worden.<BR> I Gung Gede wilde deze lamak en gantung-gantungan graag aan het Nationaal Museum voor Wereldculturen schenken omdat hij hoorde dat het museum al in 1983 een lamak en twee gantung-gantungan uit Krambitan had verzameld. Hoewel vrouwen tegenwoordig minder tijd besteden aan de voorbereidingen voor rituelen (omdat ze in de toeristen-industrie werken) worden lamak en gantung-gantungan nog steeds gemaakt met dezelfde motieven en voor dezelde rituele doeleinden als in 1983.