Cotton wall-hanging and object of veneration, showing the image of Ganesha

Een sthapana is een ceremoniële doek die als vereringsobject en als gelukssymbool in huis wordt opgehangen. Het is een kenmerkend product voor de landstreek Saurashtra in Gujarat.<BR> Een essentieel kenmerk van de - doorgaans vijfpuntige maar sporadisch ook wel vierkante - sthapana's is dat Ganesha altijd centraal wordt afgebeeld.<BR> <BR> In Kutch en Saurasthra, landstreken in Gujarat, bestaat een groot deel van de bruidsuitzet uit geborduurd textiel. Aangezien er slechts tijd is in de schaarse vrije uren duurt het gemiddeld vijf tot zes jaar voor alles klaar is. Het eerste waar aan begonnen wordt is de Ganesha Sthapana.<BR> Als het huwelijk gaat plaatsvinden beginnen de ceremoniën met de verering van Ganesha (in de dagelijkse hindoe gebeden wordt van alle godennamen die van Ganesha altijd als eerste genoemd). Drie dagen voor de huwelijksvoltrekking wordt zowel in het huis van de bruid als de bruidegom een Ganesha sthapana op een huismuur bevestigd. Er kan een laag tafeltje onder geplaatst worden, met daarop een uitbeelding van Ganesha en ritualia. Gedurende drie dagen vinden diverse ceremoniele handelingen plaats die telkens worden afgesloten met een bede aan Ganesha.<BR> Als het huwelijk is voltrokken gaat de sthapana mee met de bruid in haar uitzet. Daarna blijven de sthapana's als vereringsobject in - periodiek? - gebruik .<BR> <BR> Het basismateriaal waarop geborduurd wordt is altijd wit, de kleur van zuiverheid, of geel/oranje, kleuren die geassocieerd worden met harmonie en geluk. Een andere basiskleur is zeer uitzonderlijk, en wijst vaak op commercieel vervaardigde sthapana's.<BR> <BR> In de meeste gevallen betreft de afbeelding een - veelal geabstraheerde - Ganesha in het midden, geflankeerd door zijn echtgenotes Riddhi en Siddhi, ook wel Buddhi en Siddhi geheten. Soms staan beide dames op een olifant. Olifanten worden vaken geborduurd, evenals vogels (pauwen, of parkieten)n en (levens)bomen.<BR> <BR> <BR> De god met de olifantskop, Ganesha, is de zoon van Shiva en Parvati, twee belangrijke goden uit de hindoeïstische godenwereld. Hij is de leider (isha) van de gana's, corpulente kobolden. Uit Heer (isha) der Gana's ontstond de naam Ganesha.<BR> Ganesha is de god van wijsheid en verwijderaar van hindernissen. Daarom wordt hij vereerd voordat belangrijke zaken worden ondernomen. In ruime zin brengt hij geluk.<BR> Ganesha zou het door Vyasa gedicteerde Mahabharata hebben neergeschreven.<BR> <BR> De populaire Ganesha wordt aangetroffen in tempels, op huisaltaren, in nisjes in winkels, op dashboards, bij de huisdeur. Als beeld, prent of sticker. Op veel plaatsen wordt Ganesha vereerd in de vorm van een oranje geverfde steen met de contouren van een olifant. Hij wordt zittend, staand, kruipend of dansend uitgebeeld, en tegenwoordig ook wel liggend.<BR> <BR> <BR> The highly popular Ganesha is found in temples, domestic shrines, in niches in shops, on dashboards, by the front door, as a statue, print or sticker. In many places Ganesha is represented by a stone with the contours of an elephant, painted orange. He may be portrayed seated, standing, crawling or dancing. <BR> Ganesha brings wisdom and good luck, and removes obstacles of any kind.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Handwerk.<BR> De voorstelling is geborduurd door vrouwen, met goedkope flosszijde op een katoenen ondergrond welke bestaat uit twee lagen. Voor de kleuren wit en zwart wordt vaak katoendraad gebruikt. Zwart wordt spaarzaam toegepast; hooguit voor ogen, als contourlijn en voor het rijdier van Ganesha, de spitsmuis.<BR> Vaak wordt eerst een tekening gemaakt op de bovenste laag katoen. Het borduren gaat door beide lagen katoen heen.<BR> De meest gebruikte steken zijn laddersteek, voor de lijnen, flanelsteek, voor de vlakvulling, en knoopsgatsteek voor de omraming van de spiegeltjes. De ombiezing van de gehele doek wordt soms uitgevoerd met een naaimachine.<BR> De als additioneel decoratiemedium aangebrachte spiegeltjes komen uit de plaatsen Limbdi en Kapadwaj waar dunne bollen glas van 10-12 cm diameter worden gemaakt die aan de binnenzijde worden verzilverd. Het glas wordt in stukjes gebroken en bevestigd op het textiel (zie litt. 1, p. 28).<BR>

Cotton wall-hanging and object of veneration, showing the image of Ganesha

Een sthapana is een ceremoniële doek die als vereringsobject en als gelukssymbool in huis wordt opgehangen. Het is een kenmerkend product voor de landstreek Saurashtra in Gujarat.<BR> Een essentieel kenmerk van de - doorgaans vijfpuntige maar sporadisch ook wel vierkante - sthapana's is dat Ganesha altijd centraal wordt afgebeeld.<BR> <BR> In Kutch en Saurasthra, landstreken in Gujarat, bestaat een groot deel van de bruidsuitzet uit geborduurd textiel. Aangezien er slechts tijd is in de schaarse vrije uren duurt het gemiddeld vijf tot zes jaar voor alles klaar is. Het eerste waar aan begonnen wordt is de Ganesha Sthapana.<BR> Als het huwelijk gaat plaatsvinden beginnen de ceremoniën met de verering van Ganesha (in de dagelijkse hindoe gebeden wordt van alle godennamen die van Ganesha altijd als eerste genoemd). Drie dagen voor de huwelijksvoltrekking wordt zowel in het huis van de bruid als de bruidegom een Ganesha sthapana op een huismuur bevestigd. Er kan een laag tafeltje onder geplaatst worden, met daarop een uitbeelding van Ganesha en ritualia. Gedurende drie dagen vinden diverse ceremoniele handelingen plaats die telkens worden afgesloten met een bede aan Ganesha.<BR> Als het huwelijk is voltrokken gaat de sthapana mee met de bruid in haar uitzet. Daarna blijven de sthapana's als vereringsobject in - periodiek? - gebruik .<BR> <BR> Het basismateriaal waarop geborduurd wordt is altijd wit, de kleur van zuiverheid, of geel/oranje, kleuren die geassocieerd worden met harmonie en geluk. Een andere basiskleur is zeer uitzonderlijk, en wijst vaak op commercieel vervaardigde sthapana's.<BR> <BR> In de meeste gevallen betreft de afbeelding een - veelal geabstraheerde - Ganesha in het midden, geflankeerd door zijn echtgenotes Riddhi en Siddhi, ook wel Buddhi en Siddhi geheten. Soms staan beide dames op een olifant. Olifanten worden vaken geborduurd, evenals vogels (pauwen, of parkieten)n en (levens)bomen.<BR> <BR> <BR> De god met de olifantskop, Ganesha, is de zoon van Shiva en Parvati, twee belangrijke goden uit de hindoeïstische godenwereld. Hij is de leider (isha) van de gana's, corpulente kobolden. Uit Heer (isha) der Gana's ontstond de naam Ganesha.<BR> Ganesha is de god van wijsheid en verwijderaar van hindernissen. Daarom wordt hij vereerd voordat belangrijke zaken worden ondernomen. In ruime zin brengt hij geluk.<BR> Ganesha zou het door Vyasa gedicteerde Mahabharata hebben neergeschreven.<BR> <BR> De populaire Ganesha wordt aangetroffen in tempels, op huisaltaren, in nisjes in winkels, op dashboards, bij de huisdeur. Als beeld, prent of sticker. Op veel plaatsen wordt Ganesha vereerd in de vorm van een oranje geverfde steen met de contouren van een olifant. Hij wordt zittend, staand, kruipend of dansend uitgebeeld, en tegenwoordig ook wel liggend.<BR> <BR> <BR> The highly popular Ganesha is found in temples, domestic shrines, in niches in shops, on dashboards, by the front door, as a statue, print or sticker. In many places Ganesha is represented by a stone with the contours of an elephant, painted orange. He may be portrayed seated, standing, crawling or dancing. <BR> Ganesha brings wisdom and good luck, and removes obstacles of any kind.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Handwerk.<BR> De voorstelling is geborduurd door vrouwen, met goedkope flosszijde op een katoenen ondergrond welke bestaat uit twee lagen. Voor de kleuren wit en zwart wordt vaak katoendraad gebruikt. Zwart wordt spaarzaam toegepast; hooguit voor ogen, als contourlijn en voor het rijdier van Ganesha, de spitsmuis.<BR> Vaak wordt eerst een tekening gemaakt op de bovenste laag katoen. Het borduren gaat door beide lagen katoen heen.<BR> De meest gebruikte steken zijn laddersteek, voor de lijnen, flanelsteek, voor de vlakvulling, en knoopsgatsteek voor de omraming van de spiegeltjes. De ombiezing van de gehele doek wordt soms uitgevoerd met een naaimachine.<BR> De als additioneel decoratiemedium aangebrachte spiegeltjes komen uit de plaatsen Limbdi en Kapadwaj waar dunne bollen glas van 10-12 cm diameter worden gemaakt die aan de binnenzijde worden verzilverd. Het glas wordt in stukjes gebroken en bevestigd op het textiel (zie litt. 1, p. 28).<BR>