Bayan ; baya

De baya(n) is een Noord-Indiase trom die een lage toon voortbrengt. Hij wordt vaak met de tabla trom bespeeld, die een hogere toon heeft. De term tabla komt van een Arabisch woord dat trom betekent. Beiden worden gebruikt in klassieke, populaire, en religieuze Indiase muziek.<BR> De trommen worden met de handen bespeeld, de tabla met rechts, de baya(n) met links. Vaardige spelers slaan of tappen de trom op verschillende plaatsen van het membraan, en gebruiken verschillende handbewegingen om andere geluiden te produceren. De vingers en handpalmen worden op allerlei manieren gebruikt. Dit 'modulerende effect' maakt de tabla uniek onder de percussie-instrumenten (Reck 1977). De tabla geeft het ritme aan voor spelers en artiesten en verhoogt en versterkt de ritmische activiteit van een voorstelling.<BR> <BR> Het stemmen van de tabla gebeurt met de stemblokjes (gatta). Met een klein hamertje worden deze naar boven (daling toonhoogte) of beneden (stijging toonhoogte) getikt.<BR> <BR> De tabla is een van India's meest belangrijke instrumenten. In de klassieke Indiase muziek worden naast de tabla alleen nog de mridangam (Zuid-India) of pakawaj bespeeld. De tabla zou in de 18de eeuw zijn uitgevonden. Zijn vorm is niet veranderd, en hij wordt nog steeds bespeeld. Tabla hebben hun wortels in de Vedische gezangen van de eerste eeuwen voor Christus. Een belangrijk onderdeel daarvan is de leermethode. In het algemeen wordt het tabla spelen geleerd van een goeroe, niet met boeken. De hechte band tussen leraar en leerling is van groot belang voor het voortbestaan van deze muziektraditie.<BR> <BR> Tabla wordt doorgaans binnenshuis bespeeld, door op de vloer zittende musici. Elke trom wordt daarbij op een bundel textiel ('adhara') geplaatst voor stabiliteit.<BR> Tegenwoordig zijn tabla trommen alom vertegenwoordigd en worden ze overal ter wereld bespeeld. Het werd populair onder westerlingen die in de leer gingen bij Indiase goeroes. Soms reizen tabla-studenten naar India om daar getraind te worden door specialistische goeroes.<BR> <BR> De tabla werd in de jaren 1960 in de populaire muziek geïntroduceerd en nog steeds gebruikt een aantal Amerikaanse en Europese percussionisten de tabla. Ze worden nog steeds gehoord in de meeste vormen van Indiase muziek, zoals klassieke Noord-Indiase muziek, Bollywood muziek, hedendaagse Hindi-pop en volkse tradities.<BR> <BR> Low-pitched baya(n) drum, often played with the higher-pitched tabla drum. The term tabla is derived from an Arabic word which means "drum". Baya and Tabla drums are used in Indian classical, popular and religious music. Each drum is tuned to a different pitch. <BR> <BR> Musicians play bayas and tablas with their hands. Skilled musicians hit or tap the drum in different places and use different strokes of the hand to make different sounds. This playing technique involves extensive use of the fingers and palms in various configurations to create a wide variety of different types of sounds. Sometimes the heel of the hand is used to apply pressure on the baya drum and increase the tension and pitch of the sound, or in a sliding motion, so that the pitch is changed during the sound's decay. This "modulating" effect on the bass drum and the wide range of sounds possible on the instrument as a whole are the main characteristics that make tabla unique among percussion instruments. (Reck 1977)<BR> <BR> Tabla drums are one of India's most important instruments (Diagram Group 1976). It is said that the tabla was invented in the 18th century. The form of the instrument has not changed and continues to be played today. Tablas have roots in the Vedic chants of the first millennia BC. An important part of the Vedic tradition is the method of learning. Generally, musicians learn the tabla from a guru (teacher) not using books. The strong bond between the teacher and disciple is essential for the continuation of this musical tradition.<BR> <BR> Tabla drums are usually played indoors on the floor by musicians in a seated position. For stability while playing, each drum is positioned on a toroidal bundle called chutta, consisting of plant fiber or another malleable material wrapped in cloth.<BR> <BR> Today tabla drums are available and played throughout the whole world. It has become very popular for Western people to learn the tabla from specialist Indian gurus. Sometimes tabla students travel to India to be trained by gurus who are masters of the instrument.<BR> <BR> Tabla drums were incorporated into popular music as early as the 1960s and a number of American and European percussionists use them in their music today. Tablas continue to be heard in most forms of Indian music including North Indian classical music, Bollywood film music, contemporary Hindi Pop and folk traditions.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De baya(n) kan van verschillende metalen worden gemaakt. Koper is het meest gebruikt; het is duur, maar wel het meest geschikt, terwijl aluminium of staal in goedkopere modellen wordt gebruikt. het membraan wordt van drie lagen geiten- of koeienleer gemaakt. De trommen worden gestemd met een kleine metalen hamer, en m.b.v. het strikwerk rondom de rand.<BR> <BR> The baya may be made of any of a number of materials. Brass is the most common; copper is expensive, but generally held to be the best, while aluminium and steel are often found in inexpensive models. <BR> <BR> The head of a baya drum is made up of three layers of leather, goat or cow skin. Baya drums are tuned with a small metal hammer and lacing around the edge of the drum (Reck 1977).

Bayan ; baya

De baya(n) is een Noord-Indiase trom die een lage toon voortbrengt. Hij wordt vaak met de tabla trom bespeeld, die een hogere toon heeft. De term tabla komt van een Arabisch woord dat trom betekent. Beiden worden gebruikt in klassieke, populaire, en religieuze Indiase muziek.<BR> De trommen worden met de handen bespeeld, de tabla met rechts, de baya(n) met links. Vaardige spelers slaan of tappen de trom op verschillende plaatsen van het membraan, en gebruiken verschillende handbewegingen om andere geluiden te produceren. De vingers en handpalmen worden op allerlei manieren gebruikt. Dit 'modulerende effect' maakt de tabla uniek onder de percussie-instrumenten (Reck 1977). De tabla geeft het ritme aan voor spelers en artiesten en verhoogt en versterkt de ritmische activiteit van een voorstelling.<BR> <BR> Het stemmen van de tabla gebeurt met de stemblokjes (gatta). Met een klein hamertje worden deze naar boven (daling toonhoogte) of beneden (stijging toonhoogte) getikt.<BR> <BR> De tabla is een van India's meest belangrijke instrumenten. In de klassieke Indiase muziek worden naast de tabla alleen nog de mridangam (Zuid-India) of pakawaj bespeeld. De tabla zou in de 18de eeuw zijn uitgevonden. Zijn vorm is niet veranderd, en hij wordt nog steeds bespeeld. Tabla hebben hun wortels in de Vedische gezangen van de eerste eeuwen voor Christus. Een belangrijk onderdeel daarvan is de leermethode. In het algemeen wordt het tabla spelen geleerd van een goeroe, niet met boeken. De hechte band tussen leraar en leerling is van groot belang voor het voortbestaan van deze muziektraditie.<BR> <BR> Tabla wordt doorgaans binnenshuis bespeeld, door op de vloer zittende musici. Elke trom wordt daarbij op een bundel textiel ('adhara') geplaatst voor stabiliteit.<BR> Tegenwoordig zijn tabla trommen alom vertegenwoordigd en worden ze overal ter wereld bespeeld. Het werd populair onder westerlingen die in de leer gingen bij Indiase goeroes. Soms reizen tabla-studenten naar India om daar getraind te worden door specialistische goeroes.<BR> <BR> De tabla werd in de jaren 1960 in de populaire muziek geïntroduceerd en nog steeds gebruikt een aantal Amerikaanse en Europese percussionisten de tabla. Ze worden nog steeds gehoord in de meeste vormen van Indiase muziek, zoals klassieke Noord-Indiase muziek, Bollywood muziek, hedendaagse Hindi-pop en volkse tradities.<BR> <BR> Low-pitched baya(n) drum, often played with the higher-pitched tabla drum. The term tabla is derived from an Arabic word which means "drum". Baya and Tabla drums are used in Indian classical, popular and religious music. Each drum is tuned to a different pitch. <BR> <BR> Musicians play bayas and tablas with their hands. Skilled musicians hit or tap the drum in different places and use different strokes of the hand to make different sounds. This playing technique involves extensive use of the fingers and palms in various configurations to create a wide variety of different types of sounds. Sometimes the heel of the hand is used to apply pressure on the baya drum and increase the tension and pitch of the sound, or in a sliding motion, so that the pitch is changed during the sound's decay. This "modulating" effect on the bass drum and the wide range of sounds possible on the instrument as a whole are the main characteristics that make tabla unique among percussion instruments. (Reck 1977)<BR> <BR> Tabla drums are one of India's most important instruments (Diagram Group 1976). It is said that the tabla was invented in the 18th century. The form of the instrument has not changed and continues to be played today. Tablas have roots in the Vedic chants of the first millennia BC. An important part of the Vedic tradition is the method of learning. Generally, musicians learn the tabla from a guru (teacher) not using books. The strong bond between the teacher and disciple is essential for the continuation of this musical tradition.<BR> <BR> Tabla drums are usually played indoors on the floor by musicians in a seated position. For stability while playing, each drum is positioned on a toroidal bundle called chutta, consisting of plant fiber or another malleable material wrapped in cloth.<BR> <BR> Today tabla drums are available and played throughout the whole world. It has become very popular for Western people to learn the tabla from specialist Indian gurus. Sometimes tabla students travel to India to be trained by gurus who are masters of the instrument.<BR> <BR> Tabla drums were incorporated into popular music as early as the 1960s and a number of American and European percussionists use them in their music today. Tablas continue to be heard in most forms of Indian music including North Indian classical music, Bollywood film music, contemporary Hindi Pop and folk traditions.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> De baya(n) kan van verschillende metalen worden gemaakt. Koper is het meest gebruikt; het is duur, maar wel het meest geschikt, terwijl aluminium of staal in goedkopere modellen wordt gebruikt. het membraan wordt van drie lagen geiten- of koeienleer gemaakt. De trommen worden gestemd met een kleine metalen hamer, en m.b.v. het strikwerk rondom de rand.<BR> <BR> The baya may be made of any of a number of materials. Brass is the most common; copper is expensive, but generally held to be the best, while aluminium and steel are often found in inexpensive models. <BR> <BR> The head of a baya drum is made up of three layers of leather, goat or cow skin. Baya drums are tuned with a small metal hammer and lacing around the edge of the drum (Reck 1977).