Colbert met Meelzak opdruk

Colbert met opdruk als op meelzakken, onderdeel van kostuum, door Hassan Hajjaj ontworpen en gebruikt in zijn styling voor fotografie. Alle objecten in deze serie kunnen met elkaar gestyled worden. In TMJ konden kinderen zelf met de kleding aan de slag als stylist. De door Hajjaj ingezette kledingcombinaties en logos kunnen de kijker verwarren vanwege diens verwachtingen rondom traditionele Moslim kledingvoorschriften. <BR> <BR> Een soortgelijk pak werd gedragen in het werk Master Cobra Mansa uit 2012. <BR> <BR> Hajjaj is de meester van inventieve fusie (Barnes, in Hadidian, 2014:6). Hij combineert traditie met moderniteit, de Arabische met de Westerse wereld. Zijn achtergrond in clubcultuur, catwalks en modeshoots brengen een popculturele laag over zijn werk, dat inherent een serieuze ondertoon kent. In al zijn werk komen Arabisch schrift en dress codes samen met westerse branding en logo design. Hiermee toont hij de dubbele en overlappende reacties van verzet en assimiliatie in het Midden-Oosten tegen hedendaagse westerse consumentencultuur (id. 7). Ook verbeeldt hij een geglobaliseerde samenleving waar de grenzen van culturele identiteit - Afrikaans, Arabisch of Europees - steeds veranderen en vervagen (Komaroff, in Hadidian, 2014:14).

Colbert met Meelzak opdruk

Colbert met opdruk als op meelzakken, onderdeel van kostuum, door Hassan Hajjaj ontworpen en gebruikt in zijn styling voor fotografie. Alle objecten in deze serie kunnen met elkaar gestyled worden. In TMJ konden kinderen zelf met de kleding aan de slag als stylist. De door Hajjaj ingezette kledingcombinaties en logos kunnen de kijker verwarren vanwege diens verwachtingen rondom traditionele Moslim kledingvoorschriften. <BR> <BR> Een soortgelijk pak werd gedragen in het werk Master Cobra Mansa uit 2012. <BR> <BR> Hajjaj is de meester van inventieve fusie (Barnes, in Hadidian, 2014:6). Hij combineert traditie met moderniteit, de Arabische met de Westerse wereld. Zijn achtergrond in clubcultuur, catwalks en modeshoots brengen een popculturele laag over zijn werk, dat inherent een serieuze ondertoon kent. In al zijn werk komen Arabisch schrift en dress codes samen met westerse branding en logo design. Hiermee toont hij de dubbele en overlappende reacties van verzet en assimiliatie in het Midden-Oosten tegen hedendaagse westerse consumentencultuur (id. 7). Ook verbeeldt hij een geglobaliseerde samenleving waar de grenzen van culturele identiteit - Afrikaans, Arabisch of Europees - steeds veranderen en vervagen (Komaroff, in Hadidian, 2014:14).