Indo-Javaanse spleettrom van brons met naga kop

Dit is een van de meest fraaie bronzen Indo-Javaanse spleettrommen die bekend zijn. In het huidige Javaans Kentongan geheten, in het Indonesisch Tongtong en in het Balinees Kul-kul. Op deze trom zijn versieringen van gestyleerde Kala monsterkoppen op de kruising van de linten aangebracht. De linten maken in het totaal acht cartouches waarin gestyleerde spiraalvormige figuren zijn te zien. Aan de boven en onderkant van de spleet zijn gestyleerde monsterkoppen aangebracht. Naast de spleet zijn twee bolvormige verhogingen aangebracht in de vorm van rozetten, mogelijk om op te slaan. <BR> <BR> Bovenop de trom is de dubbele lotus te zien. De lotus is een belangrijke plant. De oerlotus verrees uit de wateren van de eeuwigheid en bracht Brahma (de god van de schepping) en andere scheppingen voort. Zo symboliseert de lotus zowel de schepping als de heiligheid. <BR> Uit de lotus komt de geschubde nek van een slang, een naga tevoorschijn. De stijl van de kop doet een stijl vermoeden, die niet eerder dan de Majapahit periode (1293 - 1500) is. De draak heeft immers een grote mond, een opgetrokken lip, uitpuilende ogen, hoorns die naar achteren krullen, en een juweel als bekroning van zijn hoofd. De rol van de slang bij dit object is niet duidelijk. Het voortkomen uit de lotus zou een verwijzing kunnen zijn naar de mythologische slang Basuki, die in de oerwateren leefde. Wat dan de relatie van het object met water is, is vooralsnog onduidelijk. Achter op de kop van de slang is een ring voor de ketting op de spleettrom op te hangen. <BR> <BR> De functie van het object is niet bekend. Omdat het samen met andere religieuze voorwerpen gevonden is, lijkt een religieuze signaalfunctie het meest aannemelijk. De Kala monsterkoppen hebben een gevaar of kwaad afwerende functie, dus dit zou ook een mogelijkheid zijn. <BR> <BR> Jan Fontijn, 1990<BR> Pauline Lunsingh Scheurleer, 1988

Indo-Javaanse spleettrom van brons met naga kop

Dit is een van de meest fraaie bronzen Indo-Javaanse spleettrommen die bekend zijn. In het huidige Javaans Kentongan geheten, in het Indonesisch Tongtong en in het Balinees Kul-kul. Op deze trom zijn versieringen van gestyleerde Kala monsterkoppen op de kruising van de linten aangebracht. De linten maken in het totaal acht cartouches waarin gestyleerde spiraalvormige figuren zijn te zien. Aan de boven en onderkant van de spleet zijn gestyleerde monsterkoppen aangebracht. Naast de spleet zijn twee bolvormige verhogingen aangebracht in de vorm van rozetten, mogelijk om op te slaan. <BR> <BR> Bovenop de trom is de dubbele lotus te zien. De lotus is een belangrijke plant. De oerlotus verrees uit de wateren van de eeuwigheid en bracht Brahma (de god van de schepping) en andere scheppingen voort. Zo symboliseert de lotus zowel de schepping als de heiligheid. <BR> Uit de lotus komt de geschubde nek van een slang, een naga tevoorschijn. De stijl van de kop doet een stijl vermoeden, die niet eerder dan de Majapahit periode (1293 - 1500) is. De draak heeft immers een grote mond, een opgetrokken lip, uitpuilende ogen, hoorns die naar achteren krullen, en een juweel als bekroning van zijn hoofd. De rol van de slang bij dit object is niet duidelijk. Het voortkomen uit de lotus zou een verwijzing kunnen zijn naar de mythologische slang Basuki, die in de oerwateren leefde. Wat dan de relatie van het object met water is, is vooralsnog onduidelijk. Achter op de kop van de slang is een ring voor de ketting op de spleettrom op te hangen. <BR> <BR> De functie van het object is niet bekend. Omdat het samen met andere religieuze voorwerpen gevonden is, lijkt een religieuze signaalfunctie het meest aannemelijk. De Kala monsterkoppen hebben een gevaar of kwaad afwerende functie, dus dit zou ook een mogelijkheid zijn. <BR> <BR> Jan Fontijn, 1990<BR> Pauline Lunsingh Scheurleer, 1988