Kralen halssieraad
De halfrond gebogen kralenband werd waarschijnlijk om de hals gedragen. De gebruikte glaskralen zijn sinds einde 19e eeuw bijzonder populair in zuidelijk Afrika. Met name de Zulu, Xhosa en Ndebele maken er overvloedig gebruik van. Zij dragen zoveel kralensieraden dat we ze welhaast als kledingstukken kunnen bestempelen. De kleuren en patronen hebben een symbolische betekenis die per bevolkingsgroep kan wisselen. In het algemeen staat wit voor zuiverheid (der liefde), zwart voor somberheid, ontoegankelijkheid, roze voor armoede en groen voor koelte (der liefde).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Van verschillende kleuren glaskralen is een halfronde band in open ajour-patroon geregen. Als sluiting is een plastic kledingknoop gebruikt waaromheen een lus van een kralensnoertje geslagen kan worden.<BR> <BR>
isShownAt
Kralen halssieraad
De halfrond gebogen kralenband werd waarschijnlijk om de hals gedragen. De gebruikte glaskralen zijn sinds einde 19e eeuw bijzonder populair in zuidelijk Afrika. Met name de Zulu, Xhosa en Ndebele maken er overvloedig gebruik van. Zij dragen zoveel kralensieraden dat we ze welhaast als kledingstukken kunnen bestempelen. De kleuren en patronen hebben een symbolische betekenis die per bevolkingsgroep kan wisselen. In het algemeen staat wit voor zuiverheid (der liefde), zwart voor somberheid, ontoegankelijkheid, roze voor armoede en groen voor koelte (der liefde).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Van verschillende kleuren glaskralen is een halfronde band in open ajour-patroon geregen. Als sluiting is een plastic kledingknoop gebruikt waaromheen een lus van een kralensnoertje geslagen kan worden.<BR> <BR>
description
De halfrond gebogen kralenband ...... en kan worden.<BR> <BR>
identifier
subject
title
Kralen halssieraad
@ned
type
Halssieraad
created
extent
circa 39 x 6,5cm (15 3/8 x 2 9/16in.)
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/126513
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... s/TM//tm-3982-18.jpg&cache=yes
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0