Halssieraad met zilveren plaatjes koraal en barnstenen kralen

Halsketting met zilveren plaatjes met concentrische cirkels, kralen van amber en een handje van Fatima (khamsa). Behalve als siervoorwerpen zijn sieraden voor Berbers van economisch belang voor de hele familie. Het bezit van juwelen wordt gezien als een spaarmogelijkheid vanwege de waarde. In goede tijden worden ze gekocht en gespaard om in slechte tijden te worden verkocht of geruild om in het levensonderhoud te kunnen voorzien en/of schulden af te lossen.<BR> <BR> Het symbool van de hand is al sinds de oudheid bekend in Noord-Afrika en het Midden-Oosten (Suleman 2015: 173-174). Met de komst van de drie monotheïstische godsdiensten in het gebied werd het als symbool opgenomen in het jodendom, het christendom en de islam. De term 'handje van Fatima' is volgens verschillende auteurs van Europese oorsprong (Doutté 1909, Herber 1927). In Marokko wordt het symbool van de hand aangeduid met het woord 'khamsa' of 'khomasiyya', wat 'vijf' betekent. <BR> <BR> Het handje van Fatima is een veelgebruikt symbool in Marokko en heeft meerdere betekenissen, afhankelijk van de gebruiker. De voornaamste betekenis is die van kwaadwerend teken (amulet): de hand biedt bescherming tegen het kwaad en in het bijzonder tegen een fenomeen dat bekendstaat als het ‘boze oog’, ofwel de vernietigende kracht die uitgaat van de jaloerse blikken van andere mensen. Het geloof in het boze oog gaat uit van het principe dat jaloerse mensen, al dan niet bewust, met hun afgunst schade kunnen toebrengen. Zwangere vrouwen, aanstaande bruiden en kleine kinderen zijn het meest kwetsbaar voor het boze oog. Ook dierbare bezittingen als auto's, huizen, vee en huisdieren hebben bescherming nodig tegen het boze oog. Het handje van Fatima als afweermiddel tegen het boze oog gaat terug op het principe van de opgeheven hand waarmee kwaad teruggekaatst kan worden. Het symbool van de hand is terug te vinden in sieraden en als afbeelding op prenten en stickers en geschilderd op muren. <BR> <BR> Daarnaast kan aan het getal vijf een islamitische betekenis gegeven worden. Zo worden de vijf vingers van het handje van Fatima gezien als symbool van de vijf zuilen van islam of van de vijf dagelijkse gebeden. Sinds midden 20e eeuw zijn deze betekenissen een steeds grotere rol gaan spelen.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Halssnoer bestaande uit een rij geregen ronde koralen kralen met centrale zilveren handvormige hanger (khamsa genaamd); vier ronde zilveren hangers bestaande uit ronde plaatjes met gegraveerde concentrische cirkels waartussen kralen van amber (of kralen in resine). De glascabochon op de khamsa is verdwenen.<BR>

Halssieraad met zilveren plaatjes koraal en barnstenen kralen

Halsketting met zilveren plaatjes met concentrische cirkels, kralen van amber en een handje van Fatima (khamsa). Behalve als siervoorwerpen zijn sieraden voor Berbers van economisch belang voor de hele familie. Het bezit van juwelen wordt gezien als een spaarmogelijkheid vanwege de waarde. In goede tijden worden ze gekocht en gespaard om in slechte tijden te worden verkocht of geruild om in het levensonderhoud te kunnen voorzien en/of schulden af te lossen.<BR> <BR> Het symbool van de hand is al sinds de oudheid bekend in Noord-Afrika en het Midden-Oosten (Suleman 2015: 173-174). Met de komst van de drie monotheïstische godsdiensten in het gebied werd het als symbool opgenomen in het jodendom, het christendom en de islam. De term 'handje van Fatima' is volgens verschillende auteurs van Europese oorsprong (Doutté 1909, Herber 1927). In Marokko wordt het symbool van de hand aangeduid met het woord 'khamsa' of 'khomasiyya', wat 'vijf' betekent. <BR> <BR> Het handje van Fatima is een veelgebruikt symbool in Marokko en heeft meerdere betekenissen, afhankelijk van de gebruiker. De voornaamste betekenis is die van kwaadwerend teken (amulet): de hand biedt bescherming tegen het kwaad en in het bijzonder tegen een fenomeen dat bekendstaat als het ‘boze oog’, ofwel de vernietigende kracht die uitgaat van de jaloerse blikken van andere mensen. Het geloof in het boze oog gaat uit van het principe dat jaloerse mensen, al dan niet bewust, met hun afgunst schade kunnen toebrengen. Zwangere vrouwen, aanstaande bruiden en kleine kinderen zijn het meest kwetsbaar voor het boze oog. Ook dierbare bezittingen als auto's, huizen, vee en huisdieren hebben bescherming nodig tegen het boze oog. Het handje van Fatima als afweermiddel tegen het boze oog gaat terug op het principe van de opgeheven hand waarmee kwaad teruggekaatst kan worden. Het symbool van de hand is terug te vinden in sieraden en als afbeelding op prenten en stickers en geschilderd op muren. <BR> <BR> Daarnaast kan aan het getal vijf een islamitische betekenis gegeven worden. Zo worden de vijf vingers van het handje van Fatima gezien als symbool van de vijf zuilen van islam of van de vijf dagelijkse gebeden. Sinds midden 20e eeuw zijn deze betekenissen een steeds grotere rol gaan spelen.<BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Halssnoer bestaande uit een rij geregen ronde koralen kralen met centrale zilveren handvormige hanger (khamsa genaamd); vier ronde zilveren hangers bestaande uit ronde plaatjes met gegraveerde concentrische cirkels waartussen kralen van amber (of kralen in resine). De glascabochon op de khamsa is verdwenen.<BR>