Gnou

Een gezichtsmasker met een lang stuk hout in de vorm van een krokodil er bovenop. Het masker wordt gebruikt als dansmasker. <BR> Bij de Gurunsi worden maskers gezien als de belichaming van een geest van het bos. Ze komen te voorschijn eens in de drie jaar voor een drie dagen durend feest. Skougstad schrijft hierover: "Among the Nuna (=Gurunsi, zie opmerking 2) masks are considered to be the manifestation of a bush-spirit which, if properly received and honored, can intercede with divinities on behalf of the villagers for good crops, good health and general prosperity. They appear in the village once every three years for a three-day festival, an event attended by numerous spectators from neighboring villages. The festival opens with a series of altar sacrifices to the ancestors of various lineages or to other forces considered influential intermediaries between the realms of human life and divine power. During the next few days the masks, accompanied by drums and flutes, are danced individually before the critical but appreciative eyes of the assembled audience.... At the end of the three-day period, after a closing ceremony, the masks disappear for another three years, although they may make appearances in more limited numbers at funeral celebrations during the three-year interval for older members of the lineages involved" (1978: 23)<BR> <BR> Voor elk optreden worden de maskers opnieuw beschilderd (Vogel 1981: 15)<BR>

Gnou

Een gezichtsmasker met een lang stuk hout in de vorm van een krokodil er bovenop. Het masker wordt gebruikt als dansmasker. <BR> Bij de Gurunsi worden maskers gezien als de belichaming van een geest van het bos. Ze komen te voorschijn eens in de drie jaar voor een drie dagen durend feest. Skougstad schrijft hierover: "Among the Nuna (=Gurunsi, zie opmerking 2) masks are considered to be the manifestation of a bush-spirit which, if properly received and honored, can intercede with divinities on behalf of the villagers for good crops, good health and general prosperity. They appear in the village once every three years for a three-day festival, an event attended by numerous spectators from neighboring villages. The festival opens with a series of altar sacrifices to the ancestors of various lineages or to other forces considered influential intermediaries between the realms of human life and divine power. During the next few days the masks, accompanied by drums and flutes, are danced individually before the critical but appreciative eyes of the assembled audience.... At the end of the three-day period, after a closing ceremony, the masks disappear for another three years, although they may make appearances in more limited numbers at funeral celebrations during the three-year interval for older members of the lineages involved" (1978: 23)<BR> <BR> Voor elk optreden worden de maskers opnieuw beschilderd (Vogel 1981: 15)<BR>