‘Schildering van schoonheid en langlevendheid’

Deze rolschildering, gesigneerd en gedateerd (1773) is afkomstig uit de collectie van sinoloog Robert Hans van Gulik (1910-1967).<BR> Links is de Taoïstische godin Magu - die wordt geassocieerd met het onsterfelijkheidselixer – afgebeeld, en rechts van haar een oudere man die haar een perzik aanbiedt. De man is Shoulao, de god van lang leven. De perzik staat op zichzelf ook symbool voor lang leven, omdat ze afkomstig zouden zijn van de magische tuinen van Xi Wangmu (Queen Mother of the West).<BR> De lijnen van de schilderingen bestaan uit combinaties van de karakters xi 喜 (vreugde/geluk) en shou 壽 (lang leven). <BR> Alles op deze schildering staat dus symbool voor lang leven/onsterfelijkheid, een zeer belangrijk thema in de Chinese cultuur. Veel Chinese objecten zijn gedecoreerd met symbolen (zoals bijvoorbeeld perziken) die verwijzen naar lang leven. Deze schildering biedt hier een ander perspectief op door de spanning tussen schrift en beeld. Ook is het een interessant stuk door de wijze waarop het Chinese kalligrafie en schilderkunst samenbrengt.

‘Schildering van schoonheid en langlevendheid’

Deze rolschildering, gesigneerd en gedateerd (1773) is afkomstig uit de collectie van sinoloog Robert Hans van Gulik (1910-1967).<BR> Links is de Taoïstische godin Magu - die wordt geassocieerd met het onsterfelijkheidselixer – afgebeeld, en rechts van haar een oudere man die haar een perzik aanbiedt. De man is Shoulao, de god van lang leven. De perzik staat op zichzelf ook symbool voor lang leven, omdat ze afkomstig zouden zijn van de magische tuinen van Xi Wangmu (Queen Mother of the West).<BR> De lijnen van de schilderingen bestaan uit combinaties van de karakters xi 喜 (vreugde/geluk) en shou 壽 (lang leven). <BR> Alles op deze schildering staat dus symbool voor lang leven/onsterfelijkheid, een zeer belangrijk thema in de Chinese cultuur. Veel Chinese objecten zijn gedecoreerd met symbolen (zoals bijvoorbeeld perziken) die verwijzen naar lang leven. Deze schildering biedt hier een ander perspectief op door de spanning tussen schrift en beeld. Ook is het een interessant stuk door de wijze waarop het Chinese kalligrafie en schilderkunst samenbrengt.