Paar schoenen uit de collectie ‘She has 99 names’

Paar schoenen uit de collectie ‘She has 99 names’ (najaar 2017) van modeontwerper Karim Adduchi. Voor deze collectie werkte Adduchi samen met immigranten en vluchtelingen uit diverse landen. Zo zijn deze schoenen gemaakt en deels ontworpen door Yasser Najjar, een houtsnijder uit Aleppo, Syrië. Adduchi noemt zichzelf geen politiek kunstenaar, maar probeert wel sociale kwesties aan te kaarten met zijn werk.<BR> <BR> De titel van de collectie ‘She has 99 names’ verwijst naar het islamitische concept van de 99 namen of eigenschappen van God, volgens Adduchi een poging om het ondefinieerbare in woorden te vangen. Het thema van de collectie is de rol van de vrouw in de Marokkaanse cultuur. Adduchi beschrijft deze als een patriarchale cultuur die vrouwen in een onmogelijke positie plaatst: of ze worden op een voetstuk geplaatst of de grond in geduwd. In beide gevallen hebben vrouwen weinig bewegingsvrijheid. Karim Adduchi wil met de collectie hun complexe situatie laten zien.<BR> <BR> Dit paar schoenen visualiseert op vrij directe wijze Adduchi's visie op de positie van de vrouw in de Marokkaanse cultuur: de schoenen hebben een verhoging van 60 cm die vrouw die ze draagt letterlijk op een voetstuk zet. Ze is een godin die alles kan overzien. Tegelijkertijd staat ze nu zo hoog dat ze onmogelijk nog kan lopen. De schoenen worden naar beneden toe steeds smaller, waardoor ze onstabiel zijn en de vrouw die erop staat moet al haar waakzaamheid en voorzichtigheid aanwenden om niet te vallen. Adduchi speelt hier met het wijdverbreide idee dat de Arabische cultuur de vrouw op een voetstuk zet, omdat ze wordt beschermd en gekoesterd. De Arabische patronen op de schoenen en de goudkleurige muiltjes staan voor de schoonheid van de traditie. Tegelijkertijd wijst hij op de belemmeringen die deze positie oplevert.<BR> <BR> De schoenen bestaan uit een paar goudkleurige gebloemde Marokkaanse pantoffels (babouches). De pantoffels zijn bevestigd op een verhoging van massief beukenhout waarin met de hand Marokkaans-Arabische geometrische patronen zijn uitgesneden die zijn gebaseerd op het motief van een achtpuntige ster. De schoenen zijn gemaakt door Yasser Najjar, die ook de patronen heeft ontworpen. Najjar is een houtsnijder en meubelmaker uit Aleppo die momenteel in Amsterdam verblijft.<BR>

Paar schoenen uit de collectie ‘She has 99 names’

Paar schoenen uit de collectie ‘She has 99 names’ (najaar 2017) van modeontwerper Karim Adduchi. Voor deze collectie werkte Adduchi samen met immigranten en vluchtelingen uit diverse landen. Zo zijn deze schoenen gemaakt en deels ontworpen door Yasser Najjar, een houtsnijder uit Aleppo, Syrië. Adduchi noemt zichzelf geen politiek kunstenaar, maar probeert wel sociale kwesties aan te kaarten met zijn werk.<BR> <BR> De titel van de collectie ‘She has 99 names’ verwijst naar het islamitische concept van de 99 namen of eigenschappen van God, volgens Adduchi een poging om het ondefinieerbare in woorden te vangen. Het thema van de collectie is de rol van de vrouw in de Marokkaanse cultuur. Adduchi beschrijft deze als een patriarchale cultuur die vrouwen in een onmogelijke positie plaatst: of ze worden op een voetstuk geplaatst of de grond in geduwd. In beide gevallen hebben vrouwen weinig bewegingsvrijheid. Karim Adduchi wil met de collectie hun complexe situatie laten zien.<BR> <BR> Dit paar schoenen visualiseert op vrij directe wijze Adduchi's visie op de positie van de vrouw in de Marokkaanse cultuur: de schoenen hebben een verhoging van 60 cm die vrouw die ze draagt letterlijk op een voetstuk zet. Ze is een godin die alles kan overzien. Tegelijkertijd staat ze nu zo hoog dat ze onmogelijk nog kan lopen. De schoenen worden naar beneden toe steeds smaller, waardoor ze onstabiel zijn en de vrouw die erop staat moet al haar waakzaamheid en voorzichtigheid aanwenden om niet te vallen. Adduchi speelt hier met het wijdverbreide idee dat de Arabische cultuur de vrouw op een voetstuk zet, omdat ze wordt beschermd en gekoesterd. De Arabische patronen op de schoenen en de goudkleurige muiltjes staan voor de schoonheid van de traditie. Tegelijkertijd wijst hij op de belemmeringen die deze positie oplevert.<BR> <BR> De schoenen bestaan uit een paar goudkleurige gebloemde Marokkaanse pantoffels (babouches). De pantoffels zijn bevestigd op een verhoging van massief beukenhout waarin met de hand Marokkaans-Arabische geometrische patronen zijn uitgesneden die zijn gebaseerd op het motief van een achtpuntige ster. De schoenen zijn gemaakt door Yasser Najjar, die ook de patronen heeft ontworpen. Najjar is een houtsnijder en meubelmaker uit Aleppo die momenteel in Amsterdam verblijft.<BR>