Schildering op papier van een Chinees bij de uitoefening van zijn beroep

De inventarisnummers RV-360-377a tot en met RV-360-377j betreffen albums met Chinezen uit verschillende lagen van de maatschappij en bij de uitoefening van verschillende beroepen, en behoren tot de gangbaarste typen gouaches die voor de Europeanen in Kanton werden gemaakt. Ze werden in Europa gezien als een betrouwbare bron van kennis van de Chinese samenleving. Aangezien de Chinese schilderwerkplaatsen precies inspeelden op de verwachtingen van de Europese kopers, pasten zij echter hun afbeeldingen aan de wensen van die kopers aan. Vooral voorstellingen van de porselein- en theeproductie gaven een geromantiseerde en geïdealiseerde afspiegeling van de werkelijkheid. Zo hielpen deze albums bij het in stand houden van een idyllisch beeld van China.<BR> Dit album maakte oorspronkelijk deel uit van tien bij elkaar horende albums in Royers museum. Royer had daarmee 320 soortgelijke afbeeldingen die hij ongetwijfeld als betrouwbare bron waardeerde. Zeker door de combinatie van deze albums met de poppen van ongebakken klei en de 'echte' kledingstukken bezat Royer op het gebied van het uiterlijk der Chinezen een uitgebreide documentatie. Er wordt op basis van aantekeningen in Latijn vanuit gegaan dat Royer deze albums verkreeg via Carolus Wang, wat bijdraagt aan de mogelijk datering 1773-1776.

Schildering op papier van een Chinees bij de uitoefening van zijn beroep

De inventarisnummers RV-360-377a tot en met RV-360-377j betreffen albums met Chinezen uit verschillende lagen van de maatschappij en bij de uitoefening van verschillende beroepen, en behoren tot de gangbaarste typen gouaches die voor de Europeanen in Kanton werden gemaakt. Ze werden in Europa gezien als een betrouwbare bron van kennis van de Chinese samenleving. Aangezien de Chinese schilderwerkplaatsen precies inspeelden op de verwachtingen van de Europese kopers, pasten zij echter hun afbeeldingen aan de wensen van die kopers aan. Vooral voorstellingen van de porselein- en theeproductie gaven een geromantiseerde en geïdealiseerde afspiegeling van de werkelijkheid. Zo hielpen deze albums bij het in stand houden van een idyllisch beeld van China.<BR> Dit album maakte oorspronkelijk deel uit van tien bij elkaar horende albums in Royers museum. Royer had daarmee 320 soortgelijke afbeeldingen die hij ongetwijfeld als betrouwbare bron waardeerde. Zeker door de combinatie van deze albums met de poppen van ongebakken klei en de 'echte' kledingstukken bezat Royer op het gebied van het uiterlijk der Chinezen een uitgebreide documentatie. Er wordt op basis van aantekeningen in Latijn vanuit gegaan dat Royer deze albums verkreeg via Carolus Wang, wat bijdraagt aan de mogelijk datering 1773-1776.