De Favoriete Vrouw

Vervaardiger: John Takawira.<BR> De geschiedenis van de moderne beeldhouwkunst in Zimbabwe begint met Frank McEwen en Tom Blomefield.<BR> De Zuid- Afrikaan van Ierse afkomst Tom Blomefield geldt als de stichter van Tengenenge. Na de onafhankelijkheid van Rhodesië uitgeroepen door Ian Smith in 1965 zag hij zich genoodzaakt zijn tabaksplantage te verkopen. Hij pachtte een stuk land met de naam Tengenenge (begin van het begin) dat rijk was aan serpentijnsteen en zette zijn vroegere personeel aan om te beeldhouwen. Tengenenge zou zich ontwikkelen tot artistieke commune waar verschillende kunstenaars voor langere dan wel kortere periodes werkten. McEwen was vervolgens de man die de beelden via het Museum voor Moderne Kunst op de markt bracht. Inmiddels zijn de Zimbabwaanse steensculpturen bij een breed publiek bekend. Het commerciële succes heeft echter ook geresulteerd in de zogenaamde 'airport art', beelden van inferieure kwaliteit.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Abstract vormgegeven, antropomorfe, vrouwelijke figuur vervaardigd uit serpentijn. Het beeld heeft geen armen of benen. Wel is het hoofd duidelijk uitgewerkt. Golvende lijnen duiden de haarlijn aan.

De Favoriete Vrouw

Vervaardiger: John Takawira.<BR> De geschiedenis van de moderne beeldhouwkunst in Zimbabwe begint met Frank McEwen en Tom Blomefield.<BR> De Zuid- Afrikaan van Ierse afkomst Tom Blomefield geldt als de stichter van Tengenenge. Na de onafhankelijkheid van Rhodesië uitgeroepen door Ian Smith in 1965 zag hij zich genoodzaakt zijn tabaksplantage te verkopen. Hij pachtte een stuk land met de naam Tengenenge (begin van het begin) dat rijk was aan serpentijnsteen en zette zijn vroegere personeel aan om te beeldhouwen. Tengenenge zou zich ontwikkelen tot artistieke commune waar verschillende kunstenaars voor langere dan wel kortere periodes werkten. McEwen was vervolgens de man die de beelden via het Museum voor Moderne Kunst op de markt bracht. Inmiddels zijn de Zimbabwaanse steensculpturen bij een breed publiek bekend. Het commerciële succes heeft echter ook geresulteerd in de zogenaamde 'airport art', beelden van inferieure kwaliteit.<BR> <BR> Beschrijving<BR> Abstract vormgegeven, antropomorfe, vrouwelijke figuur vervaardigd uit serpentijn. Het beeld heeft geen armen of benen. Wel is het hoofd duidelijk uitgewerkt. Golvende lijnen duiden de haarlijn aan.