Bab of Deffa

Deur behorende tot een set rijk versierde deuren die toegang gaf tot de binnenplaats van een huis. Beide deuren zijn vrijwel identiek. In de onderste helft van beide deuren is perspectief aangebracht door twee lagen hout te gebruiken. In de eerste laag zijn twee mihrabs uitgesneden. De mihrab is de driehoekige nis die in moskeeën de gebedsrichting (qibla) naar Mekka aangeeft. Het motief van de mihrab kwam echter al voor in Spanje voor de komst van islam en heeft pas later de islamitisch-religieuze betekenis gekregen die er in de Arabisch-andalusische kunst aan toegekend wordt.<BR> <BR> Op de deuren zijn diverse geometrische patronen uitgesneden die in verschillende kleuren beschilderd zijn. De geometrische patronen stellen stermotieven voor. Het centrale motief op de bovenste helft van de deur is de achtpuntige ster een van de meest gebruikte patronen in de Arabisch-andalusische kunst van Marokko. Het centrale motief wordt geflankeerd door kleinere motieven van achtpuntige sterren. De motieven op de onderste helft van de deur verschillen van die op de bovenste helft en vormen zespuntige sterren. <BR> <BR> De deuren bestaan ieder uit een grote deur met een kleinere onderdeur. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de functie van de deur; tijdens de koude winter bleven de deuren gesloten en gebruikte men alleen de kleinere toegang. Zowel de grote deuren als de onderdeuren hebben sloten, maar alleen de kleinere onderdeuren kunnen van buitenaf geopend worden.<BR> <BR> Dergelijke deuren werden veel gebruikt in herenhuizen (riads) en paleizen in de hofsteden van Marokko. De geometrische patronen zijn kenmerken voor de Arabisch-andalusische kunst in Marokko. Het principe van de geometrische patronen in deze kunst gaat uit van een aantal vaste vormen waarmee de meest ingewikkelde patronen gevormd kunnen worden. De deur is afkomstig uit hetzelfde huis als deur 3833-299*. De datering van deze set deuren is vermoedelijk midden 20ste eeuw.

Bab of Deffa

Deur behorende tot een set rijk versierde deuren die toegang gaf tot de binnenplaats van een huis. Beide deuren zijn vrijwel identiek. In de onderste helft van beide deuren is perspectief aangebracht door twee lagen hout te gebruiken. In de eerste laag zijn twee mihrabs uitgesneden. De mihrab is de driehoekige nis die in moskeeën de gebedsrichting (qibla) naar Mekka aangeeft. Het motief van de mihrab kwam echter al voor in Spanje voor de komst van islam en heeft pas later de islamitisch-religieuze betekenis gekregen die er in de Arabisch-andalusische kunst aan toegekend wordt.<BR> <BR> Op de deuren zijn diverse geometrische patronen uitgesneden die in verschillende kleuren beschilderd zijn. De geometrische patronen stellen stermotieven voor. Het centrale motief op de bovenste helft van de deur is de achtpuntige ster een van de meest gebruikte patronen in de Arabisch-andalusische kunst van Marokko. Het centrale motief wordt geflankeerd door kleinere motieven van achtpuntige sterren. De motieven op de onderste helft van de deur verschillen van die op de bovenste helft en vormen zespuntige sterren. <BR> <BR> De deuren bestaan ieder uit een grote deur met een kleinere onderdeur. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de functie van de deur; tijdens de koude winter bleven de deuren gesloten en gebruikte men alleen de kleinere toegang. Zowel de grote deuren als de onderdeuren hebben sloten, maar alleen de kleinere onderdeuren kunnen van buitenaf geopend worden.<BR> <BR> Dergelijke deuren werden veel gebruikt in herenhuizen (riads) en paleizen in de hofsteden van Marokko. De geometrische patronen zijn kenmerken voor de Arabisch-andalusische kunst in Marokko. Het principe van de geometrische patronen in deze kunst gaat uit van een aantal vaste vormen waarmee de meest ingewikkelde patronen gevormd kunnen worden. De deur is afkomstig uit hetzelfde huis als deur 3833-299*. De datering van deze set deuren is vermoedelijk midden 20ste eeuw.