Achterglasschildering

Deze achterglasschildering stelt de kameel voor die het in een lijkwade gewikkelde dode lichaam van Ali ibn Abi Talib, de neef en schoonzoon van profeet Mohammed, draagt. Tussen de kameel en het lichaam is Dhu-lfiqar, het mythische tweepuntige zwaard van Ali dat onoverwinnelijk was, geschilderd. <BR> De lijkwade bevat de Arabische mystieke tekst: 'Sterf voordat je sterft', dat verwijst naar het streven van soefis om zichzelf weg te cijferen in hun pad om tot God te komen. Op de kameel wordt het idee van de mystieke reis beschreven als een innerlijke ontdekkingstocht. <BR> Dergelijke voorstellingen van de kameel die het lichaam van Ali draagt zijn vooral populair geworden vanaf de 19de eeuw, hoewel er ook al 16de eeuwse voorstellingen bekend zijn. Ze illustreren een verhaal dat zeer populair was onder mystieke Bektashi en Alevitische gemeenschappen. In dit verhaal krijgt Ali in een droom zijn overlijden aangekondigd, waarbij een gesluierd persoon de kameel met zijn lichaam leidde naar zijn begraafplaats. Ondanks dat hij zijn zonen Hasan en Hussein op het hart drukte de identiteit van de gesluierde persoon niet te achterhalen, deden zij dit toch: het bleek om Ali ibn Abi Talib zelf te gaan. <BR> In de 19de eeuw werden dergelijke schilderingen opgehangen in rituele plaatsen van soefi-gemeenschappen. Ze herinnerden de mysticus aan de mystieke en militaire kwaliteiten van Ali. Deze achterglasschildering is gebaseerd op dergelijke oude voorbeelden. Een verklaring voor de geringe leesbaarheid van de Arabische teksten is dat de schilder geen Arabisch machtig was en/of dat de achterglasschilder de tekst in spiegelbeeld moest aanbrengen.<BR> De traditie van achterglasschilderingen

Achterglasschildering

Deze achterglasschildering stelt de kameel voor die het in een lijkwade gewikkelde dode lichaam van Ali ibn Abi Talib, de neef en schoonzoon van profeet Mohammed, draagt. Tussen de kameel en het lichaam is Dhu-lfiqar, het mythische tweepuntige zwaard van Ali dat onoverwinnelijk was, geschilderd. <BR> De lijkwade bevat de Arabische mystieke tekst: 'Sterf voordat je sterft', dat verwijst naar het streven van soefis om zichzelf weg te cijferen in hun pad om tot God te komen. Op de kameel wordt het idee van de mystieke reis beschreven als een innerlijke ontdekkingstocht. <BR> Dergelijke voorstellingen van de kameel die het lichaam van Ali draagt zijn vooral populair geworden vanaf de 19de eeuw, hoewel er ook al 16de eeuwse voorstellingen bekend zijn. Ze illustreren een verhaal dat zeer populair was onder mystieke Bektashi en Alevitische gemeenschappen. In dit verhaal krijgt Ali in een droom zijn overlijden aangekondigd, waarbij een gesluierd persoon de kameel met zijn lichaam leidde naar zijn begraafplaats. Ondanks dat hij zijn zonen Hasan en Hussein op het hart drukte de identiteit van de gesluierde persoon niet te achterhalen, deden zij dit toch: het bleek om Ali ibn Abi Talib zelf te gaan. <BR> In de 19de eeuw werden dergelijke schilderingen opgehangen in rituele plaatsen van soefi-gemeenschappen. Ze herinnerden de mysticus aan de mystieke en militaire kwaliteiten van Ali. Deze achterglasschildering is gebaseerd op dergelijke oude voorbeelden. Een verklaring voor de geringe leesbaarheid van de Arabische teksten is dat de schilder geen Arabisch machtig was en/of dat de achterglasschilder de tekst in spiegelbeeld moest aanbrengen.<BR> De traditie van achterglasschilderingen