'Clash'

Installatie van kunstenaar Laila Shawa (Gaza, 1940) bestaande uit twee vierkante torens die zijn geschilderd in de kleuren en patronen van de Amerikaanse vlag, de stars and stripes. De titel van de installatie, 'Clash', verwijst naar de clash of civilizations, een idee dat na de aanslagen van 11 september 2001 opgang deed. De torens, die refereren naar de Twin Towers die bij de aanslagen getroffen werden, zijn als het ware overdekt door de vlag, zoals de grafkist van een oorlogsslachtoffer. Naast deze verwijzing naar Amerikaans nationalisme of imperialisme, zijn de vlaggen echter overschreven met de islamitische geloofsbelijdenis, de shahada: 'Er is geen God dan God en Mohammed is Zijn Profeet'. De geloofsbelijdenis is gesteld in het oudste schrifttype dat de Arabische taal kent: het Koefisch. In dit hoekige lettertype zijn de oudst bewaarde koranfragmenten geschreven. Zowel tekst als letters zijn dus een directe en uiterst symbolische verwijzing naar de bron van de gebeurtenis. Volgens Shawa was de aanslag op de Twin Towers ook een vorm van toe-eigening van het ultieme symbool van het Amerikaanse kapitalisme, ze kregen als het ware de stempel van de islam opgedrukt.

'Clash'

Installatie van kunstenaar Laila Shawa (Gaza, 1940) bestaande uit twee vierkante torens die zijn geschilderd in de kleuren en patronen van de Amerikaanse vlag, de stars and stripes. De titel van de installatie, 'Clash', verwijst naar de clash of civilizations, een idee dat na de aanslagen van 11 september 2001 opgang deed. De torens, die refereren naar de Twin Towers die bij de aanslagen getroffen werden, zijn als het ware overdekt door de vlag, zoals de grafkist van een oorlogsslachtoffer. Naast deze verwijzing naar Amerikaans nationalisme of imperialisme, zijn de vlaggen echter overschreven met de islamitische geloofsbelijdenis, de shahada: 'Er is geen God dan God en Mohammed is Zijn Profeet'. De geloofsbelijdenis is gesteld in het oudste schrifttype dat de Arabische taal kent: het Koefisch. In dit hoekige lettertype zijn de oudst bewaarde koranfragmenten geschreven. Zowel tekst als letters zijn dus een directe en uiterst symbolische verwijzing naar de bron van de gebeurtenis. Volgens Shawa was de aanslag op de Twin Towers ook een vorm van toe-eigening van het ultieme symbool van het Amerikaanse kapitalisme, ze kregen als het ware de stempel van de islam opgedrukt.