Houten vertelkast met taferelen uit heldendichten

Houten kastje beschilderd met afbeeldingen, gebruikt door rondtrekkende vertellers ter illustratie van verhalen uit heldendichten. Ook wordt een dergelijk kastje beschouwd als een model van een tempel of een altaar.<BR> Dit draagbare altaar is gemaakt om van dorp tot dorp te worden meegenomen. De mannen die verhalen vertellen heten Bhat en dragers van deze kastjes heten derhalve Kavad(h)ia Bhat. De Bharata, de eerste kaste van voordragers van epische gedichten, reciteerden heldendichten en vereerden de daden van voorouders tijdens feesten en ceremoniële riten. Ze hadden een bovennatuurlijk gezag en genoten veel aanzien. <BR> De kavadia Bhat vertelt aan zijn gehoor de legende van goden en helden. Hij draagt mensen op zich goed te gedragen teneinde een goede wedergeboorte te bewerkstelligen. Hiervoor geeft hij voorbeelden van bekende figuren en maakt hen extra alert op de zeer grote moeilijkheden en overwinningen van deze voorouders. <BR> De panelen worden achtereenvolgens opengeslagen en refereren aan het volgende:<BR> 1- de verering van Krishna, incarnatie van Vishnu en held in sommige episoden van het Mahabharata, maar vooral in het Bhagavata-Purana.<BR> 2- de verering van Rama, een andere incarnatie van Vishnu, held van het Ramayana epos.<BR> 3- de verering van heiligen, bhakti, uit het Vishnuïsme.<BR> <BR> De kavadh vormt een tastbaar voorbeeld van een aanpassing door het volk van grote traditionele thema's. Tevens illustreert de kavadh een opmerkelijk samengaan van religieuze ideeën, van syncretisme dus, dat niet alleen het bovennatuurlijke met het gewone, maar ook verschillende stromingen in het verleden en heden verbindt.

Houten vertelkast met taferelen uit heldendichten

Houten kastje beschilderd met afbeeldingen, gebruikt door rondtrekkende vertellers ter illustratie van verhalen uit heldendichten. Ook wordt een dergelijk kastje beschouwd als een model van een tempel of een altaar.<BR> Dit draagbare altaar is gemaakt om van dorp tot dorp te worden meegenomen. De mannen die verhalen vertellen heten Bhat en dragers van deze kastjes heten derhalve Kavad(h)ia Bhat. De Bharata, de eerste kaste van voordragers van epische gedichten, reciteerden heldendichten en vereerden de daden van voorouders tijdens feesten en ceremoniële riten. Ze hadden een bovennatuurlijk gezag en genoten veel aanzien. <BR> De kavadia Bhat vertelt aan zijn gehoor de legende van goden en helden. Hij draagt mensen op zich goed te gedragen teneinde een goede wedergeboorte te bewerkstelligen. Hiervoor geeft hij voorbeelden van bekende figuren en maakt hen extra alert op de zeer grote moeilijkheden en overwinningen van deze voorouders. <BR> De panelen worden achtereenvolgens opengeslagen en refereren aan het volgende:<BR> 1- de verering van Krishna, incarnatie van Vishnu en held in sommige episoden van het Mahabharata, maar vooral in het Bhagavata-Purana.<BR> 2- de verering van Rama, een andere incarnatie van Vishnu, held van het Ramayana epos.<BR> 3- de verering van heiligen, bhakti, uit het Vishnuïsme.<BR> <BR> De kavadh vormt een tastbaar voorbeeld van een aanpassing door het volk van grote traditionele thema's. Tevens illustreert de kavadh een opmerkelijk samengaan van religieuze ideeën, van syncretisme dus, dat niet alleen het bovennatuurlijke met het gewone, maar ook verschillende stromingen in het verleden en heden verbindt.