Doodshoofd van brooddeeg en goudpapier

Dik mannenfiguurtje van brooddeeg.<BR> <BR> Toor beschrijft de Mexicaanse cultuur als fatalistisch, waarbij de dood moedig wordt aanvaard. Zelfs in tijden van rouw maakt men grappen over de dood (1964:236). Op 1 en 2 november worden overal skeletten en doodskoppen neergezet. Ze worden van allerlei materialen gemaakt, zo ook van suikergoed. Sommige voorwerpen worden neergezet in huis of bij graven van overledenen, terwijl klein suikergoed opgegeten wordt.<BR> "El dia de los muertos" is in stedelijk Mexico een tijd waarin sociaal commentaar geleverd wordt met een humoristische bijklank, vaak d.m.v. skeletten afgebeeld in alledaagse situaties (Carmichael et al., 1991:8).

Doodshoofd van brooddeeg en goudpapier

Dik mannenfiguurtje van brooddeeg.<BR> <BR> Toor beschrijft de Mexicaanse cultuur als fatalistisch, waarbij de dood moedig wordt aanvaard. Zelfs in tijden van rouw maakt men grappen over de dood (1964:236). Op 1 en 2 november worden overal skeletten en doodskoppen neergezet. Ze worden van allerlei materialen gemaakt, zo ook van suikergoed. Sommige voorwerpen worden neergezet in huis of bij graven van overledenen, terwijl klein suikergoed opgegeten wordt.<BR> "El dia de los muertos" is in stedelijk Mexico een tijd waarin sociaal commentaar geleverd wordt met een humoristische bijklank, vaak d.m.v. skeletten afgebeeld in alledaagse situaties (Carmichael et al., 1991:8).