Karagöz-pop

Karagözpop voorstellende Albanees met fustanella.<BR> Karagöz is de Turkse naam voor een vorm van poppentheater waarbij met schaduwpoppen op een groot scherm verhalen worden verteld door een poppenspeler. De poppenspeler verzorgt niet alleen het verhaal, maar zingt ook en maakt muziek. Aanvullende muziek wordt verzorgd door een assistent of een muziekgroep. Typisch voor Karagözvoorstellingen is de humoristische manier van vertellen waarbij spektakel en schuine grappen niet geschuwd worden. Een ander kenmerk is dat de personages in de Karagözshows vaste types zijn. De Karagözshows worden opgevoerd ter gelegenheid van familiefeesten, festivals of islamitische feestdagen. Er zijn geen speciale gebouwen voor het opvoeren van Karagözshows; ze worden opgevoerd waar mogelijk, zoals in koffiehuizen, herbergen, op pleinen, of bij mensen thuis. Het grootste deel van het repertoire bestaat uit sprookjes, satirische of religieuze verhalen. Daarnaast beslaan verhalen over het leven van alledag in de Ottomaanse samenleving een groot deel van het repertoire. Karagözshows en -karakters schoten diep wortel in de Ottomaanse samenleving, waardoor Karagöz nauw verbonden is met de sociale context van het Ottomaanse rijk. De verhalen over het leven van alledag geven een beeld van de Ottomaanse multiculturele samenleving die bestond uit vele etnische groepen en mensen van verschillende rangen en standen.

Karagöz-pop

Karagözpop voorstellende Albanees met fustanella.<BR> Karagöz is de Turkse naam voor een vorm van poppentheater waarbij met schaduwpoppen op een groot scherm verhalen worden verteld door een poppenspeler. De poppenspeler verzorgt niet alleen het verhaal, maar zingt ook en maakt muziek. Aanvullende muziek wordt verzorgd door een assistent of een muziekgroep. Typisch voor Karagözvoorstellingen is de humoristische manier van vertellen waarbij spektakel en schuine grappen niet geschuwd worden. Een ander kenmerk is dat de personages in de Karagözshows vaste types zijn. De Karagözshows worden opgevoerd ter gelegenheid van familiefeesten, festivals of islamitische feestdagen. Er zijn geen speciale gebouwen voor het opvoeren van Karagözshows; ze worden opgevoerd waar mogelijk, zoals in koffiehuizen, herbergen, op pleinen, of bij mensen thuis. Het grootste deel van het repertoire bestaat uit sprookjes, satirische of religieuze verhalen. Daarnaast beslaan verhalen over het leven van alledag in de Ottomaanse samenleving een groot deel van het repertoire. Karagözshows en -karakters schoten diep wortel in de Ottomaanse samenleving, waardoor Karagöz nauw verbonden is met de sociale context van het Ottomaanse rijk. De verhalen over het leven van alledag geven een beeld van de Ottomaanse multiculturele samenleving die bestond uit vele etnische groepen en mensen van verschillende rangen en standen.