kruik met een voorstelling van een man en vijf vrouwen met bekers

Kruik met een bijna cilindrische buik met bovenop een voorstelling van vijf figuren in hoogreliëf. Middenin staat een hoogwaardigheidsbekleder. Hij houdt voor de borst een beker vast. Onder zijn ogen is een wit traan-motief geschilderd. Het gezicht wordt geflankeerd door twee oorschijven. Als hoofdtooi heeft hij onder andere een band met drie vleugel-motieven. Bovenop zitten twee verticale elementen die deels afgebroken zijn. Het kan om een vogel gehandeld hebben. Hij draagt een gewaad dat tot de grond reikt. Voor is het zwart met witte stippen, en achter is het rood. Op een lager niveau wordt hij omringd door vijf vrouwen, die allen een beker vasthouden. De vrouw voor hem, is naar hem toegericht. Zij heeft een schenktuit in de rug (afgebroken). De andere vrouwen staan in dezelfde kijkrichting als de centrale figuur. Zij hebben een slinger-lijn als ceintuur en slingerlijnen geven het haar weer. De inlaat-tuit staat achterop. Vier panelen staan op de wand van de kruik. Tweemaal is een dubbelkoppge slang afgebeeld. Op de andere twee staan geometrische motieven, die nu vervaagd zijn. Bovenlangs is een band met trap-meander-motieven geschilderd.<BR> Het gaat hier waarschijnlijk om een water-ceremonie, waarbij de dubbelkoppige slang een symbool is voor water en vruchtbaarheid.

kruik met een voorstelling van een man en vijf vrouwen met bekers

Kruik met een bijna cilindrische buik met bovenop een voorstelling van vijf figuren in hoogreliëf. Middenin staat een hoogwaardigheidsbekleder. Hij houdt voor de borst een beker vast. Onder zijn ogen is een wit traan-motief geschilderd. Het gezicht wordt geflankeerd door twee oorschijven. Als hoofdtooi heeft hij onder andere een band met drie vleugel-motieven. Bovenop zitten twee verticale elementen die deels afgebroken zijn. Het kan om een vogel gehandeld hebben. Hij draagt een gewaad dat tot de grond reikt. Voor is het zwart met witte stippen, en achter is het rood. Op een lager niveau wordt hij omringd door vijf vrouwen, die allen een beker vasthouden. De vrouw voor hem, is naar hem toegericht. Zij heeft een schenktuit in de rug (afgebroken). De andere vrouwen staan in dezelfde kijkrichting als de centrale figuur. Zij hebben een slinger-lijn als ceintuur en slingerlijnen geven het haar weer. De inlaat-tuit staat achterop. Vier panelen staan op de wand van de kruik. Tweemaal is een dubbelkoppge slang afgebeeld. Op de andere twee staan geometrische motieven, die nu vervaagd zijn. Bovenlangs is een band met trap-meander-motieven geschilderd.<BR> Het gaat hier waarschijnlijk om een water-ceremonie, waarbij de dubbelkoppige slang een symbool is voor water en vruchtbaarheid.